Chciałbym przedstawic wam moje dzieło - Wielką Encyklopedię Świata Gothic.
Trochę sie nad nią napracowałem ale no cóż opłaciło się. Znajdziecie w
niej opisy roslin, zwierząt, umiejętnosci, lokacji z obu Gothiców. Nie
ma tu opisów mieczy, zbroi, mikstur itd. bo nie od tego są encyklopedie.
Zresztą o tych rzeczach nie ma co dużo pisać. W razie gdybym coś pominął
to proszę o powiadomienie mnie o tym. Natychmiast to uzupełnie. Encyklopedia
nie jest do końca gotowa poniewaz brakuje opisów wielu roslin z G1 oraz
opisów zwierząt z Nocy Kruka. Zapewniam jednak że encyklopedia bedzie
uzupełniana na bieżąco. Mile widziana będzie pomoc. Dobra, kończę tą pisaninę.
?ycze miłego czytania
Strażnik
<
p align="center">A
<
p>Adanos
Jeden z trzech bogów rzadzacych tym swiatem. On jest odpowiedzialny za
harmonie na swiecie i pilnuje, by Innos z Beliarem sie nie pozabijali.
Jego slugami sa magowie wody. Od niego czerpia swa moc i zaklecia. Obdazyl
ludzi takze magia lecznicza (Ksiega "2 Krag Magii" w Gothicu 1).
Akrobatyka (G1,NK)
Przydatna umiejetnosc, niektórzy aby szybciej sie przemieszczac - skacza, a akrobatyka umozliwia jeszcze dluuuzsze skoki. Troche dziwnie to wyglada, bo postac skacze jakby na glówke i pod koniec wykonuje pojedynczego fikolka. Akrobatyka pozwala takze na spadanie z wiekszych wysokosci.
Alchemia (G2)
Pozwala na tworzenie mikstur, które odnawiaja zycie lub mane oraz podnosza na stale niektóre wspólczynniki postaci (sila, zrecznosc, punkty zycia). Zeby je stworzyc, trzeba najpierw nauczyc sie receptury - kazda kosztuje 5 punktów doswiadczenia. Aby warzyc eliksiry modyfikujace wspólczynniki, np. zycie, sile, konieczne jest wczesniejsze zapoznanie sie ze zwyklymi miksturami (czyli tymi, które odnawiaja pasek zycia lub many). Mikstury robi sie tylko na "stolach alchemicznych", koniecznie trzeba posiadac menzurke.
<p align="center"><b><font size="2">B</font></b></p>
<p><b>Bagienne ziele</b><br>
Bagienne ziele jest wykorzystywane do produkcji róznego rodzaju skretów
(w miescie ich posiadanie jest nielegalne). Palac takie cos, dostaje sie
mocnych zawrotów glowy i halucynacji. Rosnie glównie na bagnach, przy
wodzie (kaluze, stawy, itp.).</p>
<p><b>Bandyci</b><br> Ludzie wyjeci spod prawa. Zwykle sa to zbiegowie z bylej kolonii karnej. Trzymaja sie w grupach i w grupach atakuja. Zwykle jest ich po 3-4 naraz. Nosza jakotakie zbroje. Zamieszkuja jaskinie. W Gothicu 2 jest caly obóz bandytów ale niestyty nie mozna do nich dolaczyc. W walce wiekszosc z nich to cieniasy i padaja po paru ciosach. Wyciecie w pien calego wspomnianego obozu w pózniejszych czesciach gry jest proste niczym polowanie na owce. Ale zdarzaaja sie mocniejsi, którzy posluguja sie mieczami i kuszami i wtedy masz problem. </p><p><b>Beliar</b><br> Bóg zla. Toczy odwieczna walke z Innosem. Jemu podlega cale zlo na ziemi, wszystkie bestie a nawet orkowie i smoki. Ma nielicznych wyznawców wsród ludzi, ale ci którzy jednak zdecyduja na oddawanie mu czci zostaja obdarzeni potezna mroczna magia. Staja sie Nekromantami.</p><p><b>Brzytwa (G1, G2NK)</b><br> Duza jaszczurka. Jest tak samo szybki i sprytny jak zebacz ale atakuje z duzo wieksza sila. Porusza sie w stadach po 3-4 sztuki co w polaczeniu z jego zabójczymi atakami daje bardzo groznego przeciwnika. Spotkac go mozna na calym terenie kolonii.</p>
<p align="center"><b><font size="2">C</font></b></p>
<p><b>Ciemny grzyb</b><br>
Jest to popularny grzyb. Po spozyciu okolo 40-50 grzybów zwieksza sie
nieznacznie maks. mana. Wystepuje wszedzie, gdzie sa kamienie i drzewa.</p>
<p><b>Chrzaszcz</b><br> Nieszkodliwy maly owad. Zyje, drepta i nikogo nie atakuje.</p><p><b>Cieniostwór</b><br> Potwór preferujacy ciche i ciemne miejsca np. jaskinie lub lasy(ogólnie poluja glównie noca i sa samotnikami). Ma mocny i szybki atak, wiec lepiej bez wysokiego poziomu nie porywac sie na tego stwora, poniewaz byloby to samobójstwem. Jest nawet podejrzewany o magiczna nature. W grze cieniostwory sa nieliczne i grozne, dlatego trofea z nich sa bardzo cenne.</p><p><b>Cieniostwór - szkielet</b><br>
Zwierz najwyrazniej trafil na mocniejszego, a pózniej na "niezwyklego" maga. Mozna go spotkac w Górniczej Dolinie i w Dworze Irdorath. Sieje postrach szczególnie wsród strzelców (lucznicy/kusznicy). Lepiej na niego uwazac...</p>
<p><b>Cmentarzysko orków</b><br> Na poludniowym zachodzie Górniczej doliny znajduje sie stary kompleks jaskin zbudowany przez orków. Chowali oni tam swoich zmarlych stad nazwa Cmentarzyska Orków. Poza starymi mumiami i ruinami nie ma tam nic godnego uwagi.</p><p><b>Czarny goblin</b><br> Zachowuje sie tak samo jak zwykly goblin. Rózni sie tylko tym, ze trudniej go zabic, a nasza postac jest bardziej podatna na jego ciosy.</p><p><b>Czarny troll</b><br> Bardzo zadkie zwierze. Zyje w jaskiniach, a na jego odchodach rosnie sloneczny aloes, tak samo zadka roslina. Jest on praktycznie niezniszczalny ale jednak jest kilka sposobów walki z nim, których nie bede opisywal.</p><p><b>Czarny wilk</b><br> Rzadkie zwierze, w grze wystepuje tylko raz i na dodatek tylko bedac magiem mozna go spotkac. Reszta jest taka sama jak u zwyklych wilków.</p>
<p align="center"><b><font size="2">D</font></b></p>
<p><b>Demon</b><br>
Potwornie silna bestia, a co dopiero powiedziec o ksieciu demonów. Oprócz
tego, ze jest bardzo grozny, jest takze gruby. Atakuje plonacym oddechem,
jest odporny i wytrzymaly, ale mozna go " zaklinowac" w drzwiach i wyeliminowac
z broni dystansowej lub tez czarami. W grze nie sa zbyt pospolite. Wystepuja
w formie strazników. Demona mozna przyzwac zakleciem.</p>
<p><b>Demon - ksiaze</b><br> Mocniejsza, silniejsza i wytrzymalsza wersja demona, czyli lord. Pokonanie go wrecz moze przysporzyc troche problemów, wiec najlepiej uzyc broni dystansowej.</p><p><b>Dwór Irdorath</b><br> Jest to jedna z 4 swiatyn zla. Najwieksza i najokropniejsza, polozona jest na wyspie niedaleko Khorinis. Tam maja swój posterunek orkowie ale to jedne z najlagodniejszych bestii jakie podobno mozna tam spotkac. Na wyspie znajduje sie kompleks jaskin gdzie swoja siedzibe maja co gorsze bestie.</p>
<p align="center"><b><font size="2">E</font></b></p>
<p>---</p>
<p align="center"><b><font size="2">F</font></b></p>
<p>---</p>
<p align="center"><b><font size="2">G</font></b></p>
<p><b>Goblinie Jagody</b><br>
Znalezc ten osobliwy rodzaj jagód jest bardzo trudno. Zainteresowac sie
nimi powinny szczególnie osoby inwestujace w zrecznosc. Polaczone na stole
alchemicznym razem ze szczawiem królewskim tworza rzadka miksture. Wystepuja
przewaznie w jaskiniach, czesto w poblizu (i u) goblinów, ale mozna je
spotkac takze na wolnym terenie.</p>
<p><b>Goblin</b><br> Dosc silna, choc malo wytrzymala istotka. Jest zwinny i sprytniejszy niz wydaje sie na pierwszy rzut oka. Podczas walki bardzo szybko biega wokól ciebie i wali ta swoja palka. Zazwyczaj atakuja w grupach czesto zlozonych z 3 osobników (zdarzaja sie tez grupy liczace 20 tych karzelków!). Wystepuja w jaskiniach, lasach, na sciezkach i wielu innych miejscach. W Khorinis zyje równiez jego kuzyn: Czarny goblin.</p><p><b>Gorzki chleb</b><b><br> </b>Inna odmiana grzyba wystepujaca w kolonii karnej. Latwo pomylic go z Piekielnikiem, gdyz wygladaja prawie identycznie. </p><p><b>Górnicza Dolina</b><br> Jest to ogromna dolina, zewszad otoczona górami z niewielkim kawalkiem wybrzeza. Wewnatrz doliny znajduja sie cenne poklady magicznej rudy. Przez wiele lat górnicy wydobywali rude która odsylano na kontynent. Na srodku doliny znajduje sie stary zamek a na poludniu znajduje sie opuszczona górska forteca. Doline przecina kilka rzek i jest w niej kilka lasów. </p><p><b>Górska Forteca</b><br> Znajduje sie ona w Górniczej Dolinie Khorinis. Nalezala ona kiedys do wielkiego magnata, który wladal tymi ziemiami. Teraz jest ona opuszczona i zaleglo tam wiele róznych bestii.</p>
<p align="center"><b><font size="2">H</font></b></p>
<p><b>Harpia</b><br>
Wredna latajaca wiedzma. Moze sprawic troche problemów a to dla tego,
ze atakuje z powietrza. Najlepiej zestrzeliwac je z kuszy, poniewaz czesto
udaje sie im unikac ciosów z miecza. Atakuja po kilka sztuk.</p>
<p align="center"><b><font size="2">I</font></b></p>
<p><b>Innos</b><br>
Wedlug wyznawców jest pierwszym i najpotezniejszym z bogów. To on dal
swiatu i ludzkosci Slonce. W jego wladaniu znajduje sie swiatlo i ogien.
Innos jest tez sprawiedliwoscia i prawem. Kaplanami Innosa sa Magowie
Ognia. Mówi sie tez, ze sa straznikami jego woli. Ktokolwiek im sie sprzeciwia,
sprzeciwia sie Innosowi odrzucajac jego laske.</p>
<p align="center"><b><font size="2">J</font></b></p>
<p><b>Jaszczur</b><br>
Moze nie jest to powiekszona jaszczurka, ale waran. Na pozór powolna,
ale wystarczy sie na nia chwile z bliska pogapic, to mozna sie zdziwic.
Jak zwykle gady "zmiennocieplne", ten tez lubi wylegiwac sie w promieniach
slonca, wiec najczesciej egzystuje na plazach. Jaszczury sa padlinozercami,
ale od czasu do czasu potrafia same zapolowac.</p>
<p><b>Jaszczuroczlek</b><br> Oto jaszczurka, która wyprzedzila swoich krewnych w ewolucji. Porusza sie na dwóch nogach i rabie jaszczurzym mieczem. Najczesciej mozna je spotkac przy smokach i smoczych jajach. Jego sila i wytrzymalosc znajduje sie pomiedzy wspólczynnikami orka wojownika i elity, czyli cos posrodku. Jaszczuroczlecza rasa sluzy smokom.</p>
<p align="center"><b><font size="2">K</font></b></p>
<p><b>Kasacz (G1)</b><br>
Znowu gad, tylko duzo slabszy. Porusza sie w grupach 3-4 sztuki. Jest
to przecietny przeciwnik. Zabijamy go po 1-2 uderzeniach miecza.</p>
<p><b>Kamienny Golem</b><br> " Zywa góra" . Ciezko opancerzona kamienna bestia, posiada duza odpornosc na bron sieczna, a o dystansowej nie ma co mówic. Na swój atak takze nie moga narzekac, po jednym ciosie mozna przebyc sporo metrów nie dotykajac ziemi. Sa glównie w Górniczej Dolinie (w ogóle golemy). Maja jednak jedna zalete: mozna je przyzwac zakleciem.</p><p><b>Kretoszczur</b><br> Sa to duze, grube, nieowlosione szczury (przpominaja takze wieprza), do tego dosc tchórzliwe i niegrozne, chyba, ze trafisz na stado. Mozna je spotkac w jaskiniach i ciemnych miejscach.</p><p><b>Krucze ziele(G1)</b><br> Jedna z wielu roslin w G1. Mozna ja znalesc glównie w Starej Kopalnii.</p><p><b>Krwiopijca</b><br> Porusza sie szybko i w sposób nieprzewidywalny. Jego zachowanie zblizone jest do Polnych Bestii, jednak jako owad latajacy nie obawia sie wody. Atakuja zwykle calymi rojami. Zyja i lataja w lesie i na bagiennych terenach w poblizu wody.</p><p><b>Kowalstwo (G2)</b><br> Umiejetnosc ta pozwala na wlasnoreczne wykuwanie oreza. Grajac najemnikiem w pózniejszych rozdzialach jest mozliwosc douczenia sie od kowala Benneta kucia magicznych mieczy (podstawowym skladnik, to magiczna ruda). Tym sposobem mozna stworzyc potezne bronie. Sposób kucia zostal troszke ulatwiony w stosunku do Gothic I. Teraz wystarczy rozgrzac nad paleniskiem surowa stal, po czym uzyc kowadla. A wczesniej dochodzilo do tego jeszcze wiadro wody (hartowanie) oraz oselka. Kowalstwo moze byc tez zródlem zlota. Mozemy kupowac surowa stal i po obróbce drozej sprzedawac. </p><p><b>Kocianka (G1)</b><br> Roslina wystepujaca na terenie Kolonii karnej. Mozna ja znalezc w towazystwie Psianki. Wystepuje w jaskiniach i grobowcach.</p>
<p align="center"><b><font size="2">L</font></b></p>
<p><b>Lesna Jagoda</b><br>
Pospolite jagódki, w pózniejszych rozdzialach nadaja sie do tego, co niebieski
bez (czyli niczego). Uzupelnianie nimi zycia doswiadczonej postaci zajeloby
wieki. Wystepuja tak, jak sama nazwa wskazuje - w lasach.</p>
<p><b>Leczniczy Korzen</b><br> Najmocniejsza roslina lecznicza. Stosuje sie go do wiekszego uleczenia lub uwarzenia eliksiru leczniczego, który dodaje az 100 punktów trafien. Mozna z niego uwarzyc równiez eliksir zycia, premia do maks. punktów trafien: 15 (zaden nauczyciel nie powieksza zycia). Wiele korzeni leczniczych wystepuje w Górniczej Dolinie oraz wspólbiesiaduje z korzeniami drzew..</p><p><b>Lecznicza Roslina</b><br> Czesto rosnaca roslina, widac nie jest wymagajaca wzgledem warunków. Stosuje sie je do lekkiego uleczenia, lub uwarzenia esencji leczniczej. Wystepuje prawie wszedzie na lakach w lasach.</p><p><b>Lecznicze Ziele</b><br> Ziele spokrewnione z roslina lecznicza, róznica sa lepsze wlasciwosci lecznicze. Stosuje sie je do sredniego uleczenia lub uwarzenia ekstraktu leczniczego. Wystepuje tam gdzie zwykla roslina, ale rzadziej rosnie.</p><p><b>Lodowy Golem</b><br> Zywiolowy potwór stworzony z lodu. Posiada czar, którym moze kazdego zamrozic i potem spokojnie wykonczyc swój cel. Wystepuja w Górniczej Dolinie</p><p><b>Łowca smoków (G2)</b><br> sA to wojownicy polujacy na smoki. Posiadaja oni dobra zbroje i calkiem niezly orez. Zwykle trzymaja sie razem w grupach po 2- 5 osób. Zadziej dzialaja sami. W Gothicu 2 mozna do nich dolaczyc</p><p><b>Łowiectwo</b><br> Jeden ze sposobów dorabiania. Umiejetnisci lowieckie zabieraja troche punktów nauki ale dzieki nim mozesz zbierac trofea po zabitych bestiach. Nie kazdej umiejetnosci warto sie uczyc, poniewaz niektóre trofea sa cenniejsze od innych. Jednak zawsze warto cos z lowiectwa umiec.</p><p><b>Łzy Innosa</b><br> Napój, z którym zwiazana jest nastepujaca legenda. Albowiem gdy Innos dowiedzial sie, ze bedzie musial walczyc ze swoim wlasnym bratem, rozplakal sie. Plakal tak przez 13 lat, a ci, którzy wypili jego lzy otrzymywali nadludzkie mozliwosci. Mieli ponooc wielka sile i zrecznosc i ujzeli dzielo Innosa w calosci. Byli to pierwsi magowie ognia. Obecnie niewiele lez pozostalo. Moga z nich skozystac tylko Magowie Ognia. Ktokolwiek inny na ich miejscu umarlby w strasznych mekach. Nawet oddani Innosowi Paladyni. Paladyni jednak moga wykozystac lzy do przeprowadzenia starozytnego rytualu konsekracji swoich mieczy. </p>
<p align="center"><b><font size="2">M</font></b></p>
<p><b>Mieso kopacza</b><br>
Grzyb wielkosci glowy, lub nawet jeszcze wiekszy. Rosnie razem z ciemnymi
grzybami.</p>
<p><b>Mag wody</b><br> Jest to kaplan sluzacy Adanosowi. czerpie on od niego swa moc i czary oraz umiejetnosci. Przekazuje ludziom swoja wiedze i opowiada o stworzeniu swiata(Vatras w Gothicu 2). </p><p><b>Mag ognia</b><br> Jest to kaplan Innosa, boga Slonca. Ubrani sa w czerwone szaty i zostaja obdarzeni darem magii. Zbieraja datki od wiernych, blogoslawia i produkuja swietnie wino. W obu gothicach mozna do nich dolaczyc i wychodzi nam to na dobre.</p><p><b>Mana</b><br> Podstawa dla kazdego maga. Dzieki manie mozesz rzucac zaklecia. Jesli planujesz zostac magiem, radze inwestowac wlasnie w mane. Kazde zaklecie mymaga pewna ilosc punktów many a te najpodezniejsze wymagaja jeszcze wiecej. Ale mana jest komplenie nie przydatna dla wojowników (poza paladynami w G2 oczywiscie). </p><p><b>Magiczna ruda</b><br> Jest to ruda wydobywana w Górniczej Dolinie w Khorinis. Z tej rudy wykonuje sie bardzo dobra bron, oraz mozna wykonac z niej pancerz. Lecz podczas zwyklego przetapiania jej wlasciwosci zanikaja lecz bron wykonana z tak przetopionej rudy jest twardsza niz ze stali. W hutach Nordmaru znaja podobno odpowiednie techniki przetapiania. Wieczami, wykonanymi z magicznej rudy posluguja sie paladyni. Moga ta bron konsekrowac w wyniku czego uzyskuja zakleta bron zadawaaca straszliwe rany. Przez te magiczne wlasciwosci ruda ta jest bardzo droga i mozna ja tylko znalezc w okolicach Khorinis.</p><p><b>Mech górski</b><br> Mech wystepujacy w górach. Glównie w okolicach Górskiej Fortecy ale mozna go znalezc gdzie indziej.</p><p><b>Mech nagrobkowy</b><br> Ta odmiana mchu zarastaja zwykle stare groby i krypty. Tam tez nalezy go szukac.</p><p><b>Miasto Khorinis</b><br> Jest to miasto zbudowane na wyspie o takiej samej nazwie. Na tej wyspie znajduja sie bardzo znaczne poklady Magicznej rudy, z której wyrabia sie potezna zbroje i orez. Miasto lezy w dolinie nad morzem. W jego poblizu snajduje sie kilka farm i lasów. Jego mieszkancy to prosci ludzie. Miasto podzielone jest na 3 dzielnice:<br> - Dolne miasto<br> - Górne miasto<br> - Port<br> W dolnym miescie mieszkaja rzemieslnicy i ich czeladnicy. Znajduje sie tez tam targowisko, gospoda, karczma i glówny budynek strazy miejskiej. W górnym miescie natomiast mieszka arystokracja. Wstep do górnego miasta maja tylko obywatele Khorinis czyli ludzie posiadajacy stale zatrudnienie. W górnym miescie znajduje sie takze ratusz. Zas w porcie jak nazwa wskazuje zawijaja statki. Mieszkaja tam biedniejsci mieszkancy miasta i kilku rzemieslników. Jedynymi wazniejszymi punktami w tamtej okolicy jest karczma i burdel. </p>
<p align="center"><b><font size="2">N</font></b></p>
<p><b>Najemnicy</b><br>
Jak nazwa wskazuje sa to ludzie pracujacy dla tego, kto lepiej placi.
w Gothicu 1 bronili oni magów wody a w Gothicu 2 ronia gospodarstwa zbuntowanego
wlasciciela ziemskiego. Maja calkiem niezle zbroje i orez oraz sa dobrymi
lucznikami i calkiem niezlymi wojownikami. Mozna do nich dolaczyc.</p>
<p><b>Niebieski Bez</b><br> Jedna z najczesciej spotykanych roslin w Khorinis. Wystepuje prawie wszedzie na polach, lasach, nie lubi ciemnych jaskin.</p>
<p align="center"><b><font size="2">O</font></b></p>
<p><b>Ogar (G1)</b><br>
Zwierze zamieszkujace góry za terytorium orków. Jeden z trudniejszych
przeciwników. Chociaz spotykamy zazwyczaj pojedyncze sztuki to po chwili
na pomoc przybiegaja nastepne (wierzcie mi - spotkanie z 4 ogarami nie
jest przyjemne nawet dla postaci na wysokim poziomie).</p>
<p><b>Ognik</b><br> Z wygladu niegrozny. Tylko z wygladu. Lepiej je zalatwic z kuszy zanim pokaza swoje prawdziwe oblicze. Sa to nieczesto spotykane okazy, kilka jest w Górniczej Dolinie. Wygladaja jak duszki lub klebek bialo-niebieskich iskier. Trudno je zabic nie z powodu ich sily, tylko tego, ze bardzo trudno je trafic gdy sie przybliza.</p><p><b>Ognisty Golem</b><br> Ten golem az sie doslownie pali, aby ci przywalic goracym czarem lub piescia. Swojego wroga moze podpalic, co jest bardzo frustrujace, poniewaz nie ma sposobu na powstrzymanie ognia w walce, a pasek zycia nieublaganie sie kurczy. Do tego po uderzeniu swoja magmowa lapa odrzuca nas na pewna odleglosc.</p><p><b>Ognista Pokrzywa</b><br> Ognista pokrzywe najlepiej porównac z roslina lecznicza, zamiast zycia dodaje mane, mozna z niej uwarzyc esencje many lub wykorzystac do uzupelnienia niebieskiego paska. Wystepuje w lasach, na lakach.</p><p><b>Ognisty Korzen</b><br> "Mannowy" odpowiednik leczniczego korzenia. Dzieki tej roslinie mozna powiekszyc swa mane o dziesiec punktów (warzac eliksir ducha). Nie czesto go sie znajduje, nieraz jest ukryty w róznych zakamarkach.</p><p><b>Ogniste Ziele</b><br> Ziele to bardzo czesto sluzy do odnawiania many. Moze byc wykorzystywane nawet w dalszych rozdzialach, poniewaz many jest o wiele mniej niz zycia. Mozna z niej stworzyc ekstrakt many (wiem, ze to slowo sie czesto powtarza). Wystepuje tam gdzie ognista pokrzywa, ale rzadziej.</p><p><b>Ognisty jaszczur</b><br> Zwany takze pospolicie smokiem, wystepuje jako silniejsza odmiana jaszczura. Istoty te sa niezwykle grozne i lepiej nie wchodzic im w droge. Gdy chuchna ci prosto w twarz, to zycie drastycznie sie zmniejszy lub w gorszym przypadku zostanie z ciebie popiól. Przed walka warto zakladac róznorakie artefakty chroniace przed ogniem.</p><p><b>Oko Innosa</b><br> Starozytny artefakt, do którego bóg Innos przelal czesc swej mocy. Mial on sluzyc do walki ze smokami i mógl go posiadac tylko wybraniec bogów. Artefakt obdarzal swego wlasciciela niezwykla aura ochronna, chroniaca go przed ciosami i magia. Dawal mu tez mozliwosc rozmowy ze smokami. Artefakt jest w posiadaniu Magów Ognia i znajduje sie w Khorinis.</p><p><b>Olbrzymi szczur</b><br> Szczury to " wytwór" kanalów i innych jaskin. Te nadzwyczaj przerosniete gryzonie pojedynczo nie stanowia problemu, ale sa bardzo upierdliwe w grupach. Chetniej zywi sie padlina niz samodzielnie upolowana zwierzyna. Szybko rezygnuje z poscigu za przeciwnikiem.</p><p><b>Orkowie</b><br> Orki sa o wiele wyzsze, masywniejsze i silniejsze od Goblinów. Nawet najmniejszy Ork uniesie olbrzymia kosc, zdolna zabic przy pierwszym uderzeniu. Uniesie kosc tak samo wysoka jak czlowiek, który mialby problemy z jej podniesieniem. Orkowie sa rasa duzego wzrostu. Prawdopodobnie ok. 2.5 m, czyli wiecej niz jakikolwiek czlowiek. Na oko waza od 150 do 200 kg i wiecej. Ich skóra jest twarda, miejscami chropowata, zielonego a czasem i czarnego koloru. Orkowie sa krepej budowy. Ich nogi sa dosc krótkie, ugiete lekko w kolanach. Maja dlugie, masywne rece. W ogóle to górna partia ciala jest bardzo rozbudowana i umiesniona. Glowa Orka przypomina nieco glowe malpy. Szczeka wysunieta do przodu, wargi sa duze, z ust wyrastaja wielkie zeby i kly. Nos jest splaszczony o duzych nozdrzach przypominajacy nos wieprza. Oczy sa skosne. Maja kolor podobnie jak skóra zielony lub czarny. Ich uszy sa spiczaste a na glowie rosna czarne wlosy, które wodzowie Orków ukladaja w jeden kucyk.</p><p><b>Orkowe ziele (G1)</b><br> Roslina rosnaca zwykle na terytorium orków. Spotykana czasem w górach.</p>
<p align="center"><b><font size="2">P</font></b></p>
<p><b>Paladyn</b><br>
Jest to wojownik w sluzbie boga Innosa. Sa oni takze najwierniejszymi
slugami magów i króla. Walcza z wrogiem z imieniem Innosa na ustach. Posiadaja
wlasna magie run, bardzo efektywnych zreszta.Lewiej z nimi nie zadzierac...</p>
<p><b>Pan cienia</b><br> Mroczny paladyn, z którego zostaly kosci. Potrafi niezle skrócic pasek zycia, nawet w pózniejszych etapach gry. Czola moga mu stawic tylko magowie z tchnieniem smierci lub doswiadczeni wojownicy.</p><p><b>Pełzacz</b><br> Pelzacze to ogromne insekty zamieszkujace podziemne korytarze i szyby kopaln. Ich spoleczenstwo podzielone jest na robotników i zolnierzy. Pelzacze czesto zabijaja górników w kopalniach, atakujac z zaskoczenia i znikajac równie niespodziewanie jak sie pojawily, lubia ciemne jaskinie. Mozna je latwo rozwalic machajac mieczem na boki, jednak zyja w malych grupach i wtedy pojawia sie maly problem.</p><p><b>Pelzacz- Wojownik</b><br> To okazaly i mocny pelzacz, broni pomniejsza holote zwana pelzaczami i calkiem dobrze mu to wychodzi. Mozna je spotkac najczesciej pojedynczo, ale pary tez sie zdarzaja. Moze, ale nie musi sprawiac problemy. Mozna pozyskac plytki z ich pancerza.</p><p><b>Piekielnik</b><br> Grzyb wystepujacy w kolonii karnej. Mozna go wykozystac do robienia potraw.</p><p><b>Polna Bestia</b><br> Wyglada jak wielki chrzaszcz. Sporadycznie mozna je spotkac w jaskiniach. Najczesciej, jak sama nazwa wskazuje, zamieszkuja pola w licznych grupach. Te przerosniete szkodniki lubia przeszkadzac rolnikom w ich ciezkiej pracy. Jak wszystkie insekty ladowe boi sie wody. Rzadko atakuje sama, chyba ze w obronie innych polnych bestii. Szybko rezygnuje z poscigu za przeciwnikiem.</p><p><b>Polna jagoda</b><br> Nie warte wiekszej uwagi jagody. Dodaja tylko 5 punktów do zycia. Wyrastaja na lakach oraz w krzakach.</p><p><b>Poszukiwacz</b><br> Pomiot któlestwa Beliara. Boszukiwacze to istoty ubrane w czarne szaty i poslugujace sie magia w czasie walki. Uzywaja ognistych kul. Spotkanie z nimi jest bardzo niebezpieczne, poniewaz przed rozpoczeciem walki próbuja swoja ofiare opetac.</p><p><b>Psianka(G1)</b><br> Wystepujaca na terenie Kolonii karnej roslina. Mozna ja znalezc w jaskiniach i grobowcach. Zwylke rosnie w towazystwie Kocianki, która jest do niej bardzo podobna.</p>
<p align="center"><b><font size="2">R</font></b></p>
<p><b>Rdest polny</b><br>
Znaja go bardzo dobrze alchemicy. Jest podstawowym skladnikiem wielu eliksirów
(odnawiajacych zycie i mane oraz mikstury szybkosci). Jesli nie korzysta
sie ze stolu alchemicznego, najlepiej go sprzedac, poniewaz jego spozycie
dodaje malo energii. Wystepuje na polanach i w lesie blisko sciezki.</p>
<p align="center"><b><font size="2">S</font></b></p>
<p><b>Serafis</b><br>
Pospolita roslina wystepujaca na terenie Kolonii Karnej. Nie posiada zadnych
wlasciwosci specjalnych. Znalesc ja nietrudno, gdyz jest praktycznie wszedzie.</p>
<p><b>Siła</b><br> Podstawowa umiejetnosc w grze. bardzo wazna jesli chcesz zostac wojownikiem. Dzieki odpowiedniej ilosci sily mozna uzywac odpowiednio ciezkiej broni. Sila zwieksza równiesz moc zadawanych ataków (ilosc ran). </p><p><b>Sloneczny aloes</b><br> Sloneczny aloes nie jest zwykla roslina. Nieznane sa jego "prawdziwe" wlasciwosci. Rosnie tylko na trollich odchodach (jest niedaleko czarnego trolla).</p><p><b>Smoczy korzen</b><br> Wygladem przypomina mech, ale wbrew pozorom jest to bardzo cenna roslina. Powinien go zbierac kazdy wojownik, poniewaz mozna z niego utworzyc miksture sily (premia: 5). Czesto porasta korzenie drzew oraz kamienie.</p><p><b>Szczaw królewski</b><br> Szczaw królewski to glówny obiekt poszukiwan alchemików, jest on podstawa do uwarzenia eliksirów zmieniajacych wspólczynniki postaci. Zjedzenie go jest czystym marnotrawstwem. Wystepuje bardzo rzadko, ale w pózniejszych rozdzialach mozna go kupic przede wszystkim u Zurisa i alchemików.</p><p><b>Szkielet Goblin</b><br> Oto zdechly goblin, który mial stycznosc z nekromanta. Zyja w lasach, na cmentarzach, w kryptach. Sa troche mocniejsze od zyjacych goblinów, ale nie powinny stawiac wielkiego oporu. </p><p><b>Szkielet Mag</b><br>
Latajacy upiór z bardzo ciekawa technika walki. Najpierw chce nas unieruchomic "Bryla Lodu" , a potem przyzywa pojedynczo szkielety, które maja ulatwione zadanie. Najlepiej szybko podbiec do niego zygzakiem i pogruchotac mu kosci zanim cie zamrozi.</p>
<p><b>Szkielet Wojownik</b><br> Posluguje sie lepszym, ma lepsza technike i pancerz niz pomniejszy szkielet. Na poczatku lepiej mu sie nie pokazywac na oczy, czy oczodoly, pózniej takze trzeba byc niezwykle zrecznym, zeby wyjsc ze starcia z pelnym paskiem zycia.</p>
Scierwojad
Wielki ptak - nieloty. Ich mieso stanowi prawdziwy przysmak. Scierwojady potrafia zabic czlowieka, ale wprawny wojownik nie powinien miec z nimi problemów. Zawsze funkcjonuje w licznych stadach, ale mozna je po kolei wywabiac.
Swiatynia Sniacego
Zbudowany przez orków wielki podziemny kompleks swiatynny. Swa siedzibe ma tma podobno demon Krushak(Sniacy). Orkowie zbudowali te swiatynie bardzo dawno temu. Mialo w niej odbyc sie przywolanie demona. W przywolaniu tym wzielo udzial 5 szamanów, którzy oddali swe serca Krushakowi. Demon zamienil ich i budowniczych swiatyni w nieumarle istory, które odtad mialy mu sluzyc i pielegnowac swiatynie. Orkowie, gdy dowiedzieli sie o tym, co stalo sie w swiatyni, zamkneli ja od zewnatrz. Bali sie zla drzemiacego w jej wnetrzu. Od tamtej pory co jakis czas posylali w ofierze na pozarcie swoich braci, by demon sie nie zloscil.
Smoczy zebacz
Znacznie mocniejsza i grozniejsza wersja zebacza. Sam jeden potrafi sprawic duzo problemów, a z reguly poluja w parach. Wystepuja glównie w Górniczej Dolinie.
T
Topielec
Te oslizgle jaszczury sa znakomitymi plywakami, a i na ladzie radza sobie
nienajgorzej. Ich ulubionym pokarmem jest mieso goblinów. Na widok goblina
topielec porzuca zwykle inne ofiary, jednak nie gardzi takze ludzkim miesem.
Wystepuje glównie nad zbiornikami wodnymi. Nieraz mozna spotkac pojedyncze
sztuki, a nastepnym razem dosc pokazna grupke topielców.
Troll
Z wygladu przypomina ogromnego goryla. Ma solidne lapy/piesci, jesli sie zamachnie to efekt jest podobny do dzwigu i mozna podziwiac krajobraz z widoku ptaka. Jego gruba skóra jest niewrazliwa na pociski, wiec w starciu z trollem mozna zapomniec o broni dystansowej.
Tyton jablkowy
Tytoniem tym nabija sie fajki wodne. Ma on podobno bardzo przyjemny zapach. Pochodzi z Poludniowych wysp. Na strole alchemicznym mozna go polaczyc z miodem i powstanie bardzo slodki miodowy tyton lub z mulowym grzybem i wtedy powstanie bardzo ostry Grzybowy tyton.
Tworzenie run (Umiejetnosc)(G2)
Te umiejetnosc moga doglebnie poznac tylko magowie (ognia). Runy w przeciwienstwie do zwojów, które sa jednorazowe, mozna uzywac nieskonczona liczbe razy. Zostaly podzielone na szesc kregów (lepsze zaklecie na runie wymaga wyzszego kregu magii). W celu stworzenia runy trzeba wczesniej poznac odpowiedni krag magii (kazdy kosztuje 5 punktów doswiadczenia i mozemy je poznawac dopiero po pokonaniu odpowiedniej czesci gry), nauczyc sie tworzenia konkretnej runy (kolejne 5 punktów) oraz zdobyc niezbedne skladniki plus pusta rune. Opis skladników znajduje sie w ksiegach w bibliotece klasztornej. Bedac paladynem mozna kozystac z run paladyna, które wyucza sie u jednego z paladynów.
U
Ulu-Mulu (G1)
Orkowa bron pokoju. Czlowiek, niosacy ta bron na plecach nie bedzie atakowany
przez orków. Wykonuje ja sie z klów trola, jezyka ognistego jaszczura,
klów weza blotnego i rogu cieniostwora.
Uriziel (G1)
Legendarny miecz. Nalezal on do dawnego rycerza, który wojowal z orkami. Jest to magiczna born zadajaca straszne rany i na dodatek podpala atakowanego. Orkowie jednak zdolali zabic owego rycerza i zabrali mu Uriziela. Nie wiedzieli jednak jak sie nim poslugiwac i ukryli go.
W
Warg
Wyglada jak wilk, tyle, ze ma przekrwione oczy i jest prawie caly czarny.
Jeden sprawia wielki problem - tyle, ze poluja w stadach.
Waz blotny
W zasadzie to bagienny rekin. Potwór o ciekawym wygladzie. Jest bardzo wolny. Atakuje za pomoca trzech ogromnych zebów którymi bardzo szybko zabija. Zabijac go najlepiej z kuszy lub za pomoca czarów, bo jego odpornosc na pozostale bronie jest bardzo, ale to bardzo wysoka. Po zabiciu otrzymujemy wyzej wymienione zeby oraz skóre.
Wilk
Atakuje w stadach, zwykle noca. W trakcie walki przywoluje inne wilki. Najchetniej poluje na niewielkie, bezbronne ssaki, takie jak szczury czy owce. Dlatego pasterze nie lubia tak bardzo wilków. Pojedyncze sztuki nie jest az tak trudno pokonac nawet z niskim poziomem. Sa w lasach i przy drogach.
Wyspa Khorinis
Jest to dosc slawna wyspa. Na niej znajduja sie ogromne poklady magicznej rudy, która wydobywaja wieznie z pobliskiej kolonii karnej. Na wyspie znajduje sie miasto o takiej samej co wyspa nazwie oraz kilka farm. Wystepuja tam bardzo zyzne ziemie, na których uprawia sie rzepe, pszenice oraz hoduje owce. W centrum wyspy znajduje sie Klasztor magów ognia. Jest on polozony na skale posrodku jeziora.
Z
Zebacz
Bestia troche przypomina malego dinozaura. Zazwyczaj poluje w stadach
po 4-5 osobników. Jest sprytny, bardzo szybki i grozny, do tego niechetnie
rezygnuje z poscigu. Rzucanie sie na stado tych potworów to nieporozumienie.
Najlepiej wyciagac je po kolei i... W poczatkowej fazie gry moze sprawic
troche problemów. Jest na nie jeden haczyk - bardziej od ciebie wola padline,
choc wtedy, gdy jest najbardziej potrzebna, to jej nie mamy :). Wystepuja
wszedzie, mozna je znalezc niedaleko miasta, ale najwiecej ich jest w
górniczej dolinie, tam tez jest przywódca stada zebaczy, które atakuja
kopaczy.
Zombie
Nie do konca umarla istota, która ma pewne powiazania z magia. Jest silny, ale dosc powolny, do tego po odebraniu ciosu odchodzi na chwile do tylu próbuja zrobic unik. W jego towarzystwie przebywaja szkielety i mozna go spotkac w mrocznych miejscach.
Zręcznosc
Kolejna wazna umiejetnosc w grze. Majac odpowiednia ilosc pkt. zrecznosci mozna kozystac z coraz to lepszych luków i kusz. Przydatna, jesli utrzymujesz sie z myslistwa bo czym jest mysliwy bez luku/kuszy?
Ale ja bym to zrobił inaczej...