Multiplayer zbytnio nie różni się od zwykłego trybu single-player. Wykonujemy te same zadania i zwiedzamy te same lokacje. Jedną z różnic jest to, że zamiast Bohaterów Niezależnych, w drużynie będziemy mogli mieć graczy z krwi i kości (NPC-ów również będziemy mogli przyłączyć). Ponadto przywódca drużyny jest równocześnie swoistym Mistrzem Gry - to on decyduje o wielu czynnikach w trakcie gry.
Na początku gry rodzi się pytanie - czy posiadamy zewnętrzny adres IP czy wewnętrzny? Jeżeli jesteśmy klientami Neostrady TP (która w kręgu wtajemniczonych nazywana jest przyjaźnie Shitostradą), łączymy się przez zwykły modem lub SDI mamy zew. IP, gdy jesteśmy podłączeni do sieci lokalnej etc. - wewnętrzne. Możemy wtedy poprosić administratora o odblokowanie niektórych portów (choć wątpię czy to zrobi) lub użycie programu Hamachi, ale o tym za chwile.
Zewnętrzne IP
Gdy mamy pewność, że posiadamy zewnętrzne IP - będziemy musieli dowiedzieć się jaki jest jego adres. W tym celu przy zegarku, w zasobniku systemowym klikamy dwukrotnie na ikonkę dwóch monitorów - otwieramy wtedy właściwości połączenia. W zakładce "Szczegóły" odnajdujemy "Adres IP klienta" - spisujemy go, i podajemy go kolegom (lub koleżanką) którzy chcą uczestniczyć w rozgrywce.
Wewnętrzne IP
Ten sposób polecam każdemu - nawet tym co posiadają zewnętrzne IP. Wszyscy uczestniczy rozgrywki muszą ściągnąć ciekawe programik Hamachi, który tworzy sztuczną sieć. Tworzymy nową sieć klikając na symbol trójkącika - nadajemy jej nazwę, a program przydziela nam adres IP. Prosimy resztę graczy o dołączenie do nowo co stworzonej sieci tym samym przyciskiem (podajemy im oczywiście nazwę sieci). Oraz dajemy im nasz adres IP jeżeli sami nie są w stanie go sprawdzić. Mała uwaga - jeżeli nie chcemy by dołączeni gracze przeglądali zasoby naszego komputera - nie udostępniajmy żadnych plików.
Sesję czas zacząć...
1. Najpierw jeszcze umawiamy się z graczami w którą część gramy: Cienie Amn czy dodatek Tron Bhaala.
2. Następnie klikamy przycisk Wielu graczy, później Połączenie.
3. Kolejnym krokiem jest wybranie protokołu - jeżeli nie gramy w sieci LAN wybieramy TCP/IP, w przeciwnym wypadku Połączenie szeregowe lub IPX.
4. Klikamy na przycisk Nowa gra
5. Ustalamy Nazwę sesji, imię Mistrza Gry oraz hasło - jeżeli nie chcemy by nikt nie proszony dołączył się do sesji (hasło oczywiście przekazujemy innym gracza).
6. Klikamy na Nowa gra jeżeli tworzymy grę od początku lub na Wczytanie gry gdy już kiedyś zaczęliśmy rozgrywkę.
7. Czekamy aż wszyscy dołączą do gry - muszą wybrać wtedy wybrać Dołącz do gry i wpisują ustalony adres IP Mistrza Gry.
8. Teraz przyszedł czas na Tworzenie postaci - klikamy na przycisk Tworzenie postaci - robimy ją od nowa lub eksportujemy z pliku.
9. Ustalamy także zezwolenia dla innych graczy klikając na Zezwolenia:
Jeżeli zaznaczymy to pole - gracze będą mogli modyfikować swe postacie tzn. przydzielać cechy przy przejściu na nowy poziom, zmieniać czary itp. Dlatego koniecznie zezwalamy na to. |
|
To pole radziłbym raczej odznaczyć - wtedy tylko MG będzie mógł rozpocząć rozmowę - ale to już Wasz wybór. |
|
Zaznaczając to umożliwimy graczom kupowanie i sprzedawanie przedmiotów - zaznaczamy tę opcje jeżeli mamy pewność, że nikt bez pozwolenia nie roztrwoni naszego majątku. |
|
To również możemy zaznaczyć - dzięki temu wszyscy będą mogli przeglądać dane innych graczy oraz przekazywać im ekwipunek. |
|
Jeżeli zaznaczymy tą możliwość - gracze będą mogli sami przechodzić pomiędzy obszarami (ale nie całymi lokacjami) - jest to wtedy przydatne gdy chcemy podzielić się zadaniami - jedni robią tego questa drudzy innego. |
|
Jeżeli to zaznaczymy gracze będą mogli zatrzymywać grę - może prowadzić to do chaosu, gdyż jeden naciśnie pauzę, by np. rzucić czar, a drugi gracz w tym czasie będzie chciał gdzieś iść. Więc trudno jednoznacznie określić czy zezwolić graczom na pauzę czy nie. |
|
Tą opcję zostawmy tylko Mistrzowi Gry, aby tylko on mógł modyfikować grę. |
Jeżeli zaznaczymy Prośby o przyłączenie się - każdy będzie mógł dołączyć do rozgrywki, chyba że ustawimy hasło. Klikając na Opcje będziemy mogli określić czy podczas dialogu będzie włączana pauza (polecam to włączyć, aby inni gracze widzieli naszą rozmowę) oraz co będzie "kopiowane" przy imporcie.
10. Kiedy wszystko ustalimy zaznaczamy "ptaszki" przy imionach graczy i klikamy na Dalej. Dzięki temu zaczynamy grę...
Kilka użytecznych rad:
- W trybie dla wielu osób grajmy tylko z doświadczonymi i zaufanymi graczami, aby nie popsuć przyjemności płynącej z gry.
- Jeżeli korzystacie z modów, każdy gracz musi posiadać te same zestawy, aby uniknąć różnych komplikacji.
- Najlepiej, aby wszyscy mieli przygotowane już postacie, aby szybko je zimportować, niż czekać, aż każdy skończy tworzenie postaci. Importowana postać powinna być na minimalnym poziomie dostępnym w BG2 lub Tron Baala - co to za przyjemność z przechodzenia Lochów Irenicusa 30 lvlowym bohaterem.
- Wyłączcie także wszystkie programy internetowe: komunikatory i P2P, gdyż potrafią naprawdę spowalniać grę generując niezłe lagi.
- Ustalcie także klasy postaci jakie będą mieć gracze, aby był różny podział - drużyna z samymi wojownikami daleko nie zajdzie.
- MG powinien robić także dość często save - gdyż gdy zginie będziecie musieli zaczynać wszystko od początku.
- W konfiguratorze BG2 w zakładce Rozgrywka->Inne ustawcie jak najwyższy bufor - min. 550mb - gra będzie zdecydowanie szybciej działać. Ponadto gracze powinni mieć także zainstalowaną pełną instalację BG2.