Wojownik
Wojownicy są fechmistrzami, żołnierzami, rycerzami. Miłuje walkę, poznawać nowe taktyki i bronię spędzając na tym całe życie. Można go spotkać na bolu bitwy lub walczącego twarzą w twarz z różnorakimi potworami. Jeżeli ktoś chce być dobrym wojownikiem to musi być silny i zdrowy - bez tych rzeczy od razu polegnie.
Specjalne zdolności: Zaawansowana specjalizacja.
Ograniczenia: Brak.
Najlepsza rasa:
- Człowiek - jako dwuklasowiec np. Wojownik/Mag
- Pół-ork - dzięki czemu możemy mieć siłę i kondycję 19
- Krasnolud - dzięki czemu możemy mieć kondycję 19
- Elf - bo dostaje +1 do walki długimi mieczami
W co "inwestować":
- Długie miecze - na maxa
- Katany - na maxa
- Styl walki dwoma brońmi lub jeśli chcemy mieć większą KP to:
- Styl walki mieczem i tarczą
Komentarz: Wojownik jest dobrym wyborem dla wszystkich: ma dużo pkt. życia i awansuje szybko i jako jedyny może być Arcymistrzem w posługiwaniu sie bronią. "Czysty" wojownik nadaje się tylko do dwuklasowości lub wieloklasowości. Jeżeli chcemy być jednoklasowcem lepiej brać podklasy.
Ocena: 80%
Berseker
Ten wojownik potrafi kontrolować swą wściekłość. Utrzymuje bardzo bliski kontakt ze zwierzęcą częścią swej natury. Kiedy wyzwoli swój szał walczy dłużej, zacieklej i wytrwalej niż zwykły zjadacz chleba. Bersekerzy są głównie barbarzyńcami, ale są także wyjątki. Czasem jest to świadoma decyzja, wybrana w trakcie treningów. Berseker jest profesją popularną wśród krasnoludów.
Specjalne zdolności:
- Raz dziennie na 4 poziomy może skorzystać z umiejętności "szał". Stan ten trwa przez 60 sekund
- W czasie trwania szału otrzymuje +2 do trafienia, +2 do obrażeń, -2 do KP
- W czasie trwania szału odporny jest na zaklęcia uroków, unieruchomienia, strachu, uwięzienia , ogłuszenia oraz snu
- W czasie szału zyskuje 15 pkt. życia. Są one czasowe i znikają po wyjściu z szału, co czasami może grozić śmiercią bersekera
Ograniczenia:
- Po skończeniu szału jest wyczerpany. W tym stanie otrzymuje -2 do trafienia, -2 do obrażeń, +2 do KP
- Nie może specjalizować się w broniach dystansowych
Komentarz: Wojownik jest podstawą każdej drużyny,a berseker jest jedną z najlepszych profesją wojownika. Ma jedną wadę taką, że nie może używać broni dystansowych, ale kto by ich używał będąc wojownikiem (już lepiej wybrać Łucznika). Jego szał jest wspaniały daje tyle bonusów, że mała bania. Musimy jednak uważać by zawsze podczas szału mieć powyżej 15 pktów życia, bo jak z niego wyjdziemy to się dopiero "wyszalejemy"... ale na tamtym świecie.Podczas szału jesteśmy odporni min. na Uwięzienie co jest niezwykle pomocne w walce z Obserwatorami i Demi-liszami.
Ocena: 100%
Zabójca magów
Ten wojownik podczas trenigów w swojej sekcie przeszedł specjalne szkolenie, aby mógł oczyszczać świat z wszelkiej maśći magów i czarodziei.
Specjalne zdolności:
- Za każde trafienie przeciwnika otrzymuje on 10% szans na nieudane rzucenie czaru
- 1% odporności na magię na poziom
- Zaczynając od 20 poziomu, Zabójca magów zdobywa co dwa poziomy 5% odporności na magię. Przy każdym nieparzystym poziomie zdobywa 1%.
Ograniczenia:
- Nie może posługiwać się żadnymi magicznymi przedmiotami, z wyjątkiem mieczy i zbroi
Komentarz: Zabójca Magów ma dość dużą odporność na magię co ułatwia życie (na np. 19 poz. ma odp. na magię 38%). Ponadto może przerwać rzucenie czaru przez maga. Jednak to, że nie może nosić pierścieni, bransolet, pasków, butów itp. jest ogromnym minusem, gdyż dają one mnóstwo plusów. Aha i jeszcze coś - Mnich ma większą odporność na magię. Ogólnie nie polecam.
Ocena: 50%
Kensai
Zwą go także "Świętym miecza". Jego szkolenia polegały na tym, żeby stał się jednością za swym mieczem. Dzięki czemu są oni śmiercionośni, niezwykle szybcy i walczą bez zbędnego obciążenia.
Specjalne zdolności:
- Premia +1 do trafienia i +1 do obrażeń na każde 3 poziomy
- Premia -2 do KP
- Premia -1 do opóźnienia za każde 4 poziomy
- Możliwość użycia raz dziennie na 4 poziomy zdolności kai (zaczynając od 1 poziomu z możliwością jednego użycia) Zdolność ta trwa 10 sekund i powoduje, że wszystkie ataki zadają maksymalne obrażenia
Ograniczenia:
- Nie może używać broni dystansowych
- Nie może używać zbroi
- Nie może używać rękawic ani bransolet
Komentarz: Kensai jest nieco podobny do samuraja. Jego wady są może trochę nie do przyjęcia (nie może nosić zbroi i bransolet, ale może nosić pierścienie, płaszcze, buty itp. więc nie jest tak źle) , ale jego zdolności waleczne sprawiają, że to zbytnio nie przeszkadza. Wróg nie zdąży zaatakować, bo Kensai już go pośle w zaświaty. Jest niezwykle szybki, bo zdobywa -1 do opóźnienia co 4 poz. Ponadto może używać ataku kai co w połączeniu z Młyńcem rozpierdziela wszystko dookoła. Jest to ciekawa profesja, głównie dla zaawansowanych. Grając Kensai walczymy katanami lub długimi mieczami i nie możemy pozwolić na to, aby cały atak przeciwnika był skoncentrowany na nim. Przeciwnikom dajemy mięso armatnie w postaci przyzwanych zwierząt lub Korgana, a Kensai dokonuje dzieła zniszczenia. Bardzo ciekawa postać, szczerze polecam.
Ocena: 100%
Paladyn
Paladyn jest kwintesencją wspaniałego wojownika - odważny, prawy, szlachetny. Symbol wszystkiego co dobre. Podobnie jak wojownik jego życie również jest związane z walką. Jednak on jest oddany ideałom prawości, sprawiedliwości, uczciwości i rycerskości. Przez całe swe życie stara się byc wzorem tych cnót, żeby inni mogli naśladować go, uczyć się i czerpać pełnymi garściami z jego wspaniałych czynów.
Specjalne zdolności: Specjalizacja, nakładanie rąk, odpędzanie nieumarłych, +2 do wszystkich rzutów obronnych, ochrona przed złem, wyczuwanie zła. Na 9 poziomie, paladyni zdobywają zdolność rzucania zaklęć kapłanów.
Ograniczenia: Tylko ludzie o praworządnym charakterze.
Najlepsza rasa:
- Niestety tylko człowiek...
W co "inwestować":
- Miecz oburęczny - na maxa dla Karsomira
- Styl walki bronią oburęczną - na maxa dla Karsomira
Komentarz: "Czysty" paladyn jest raczej średni. Radziłbym wybrać podklasę - Kawaler.
Ocena: 50%
Kawaler
Jest wzorcem paranetycznym - wzorem do naśladowania. Jest typowym obrazem rycerza-dżentelmana, który nad wszystko umiłował swój honor, odwagę i lojalność. Specjalizuje się w zwalczaniu wszelkich przejawów zła tj. smoki, demony itp.
Specjalne zdolności:
- +3 do trafienia i obrażeń przeciwko wszystkim demonom i smokom
- Raz dziennie na poziom może rzucić zaklęcie Przełamanie strachu
- Odporność na strach i załamane morale
- Odporność na trucizny
- 20% odporności na ogień
- 20% odporności na kwas
Ograniczenia:
- Nie może posługiwać się bronią pociskową
Komentarz: Kawaler jest moją ulubioną klasą postaci. Ma mnóstwo specjalnych zdolności (odporności, bonusy do trafienia) co w połączeniu z Karsomirem sprawia, że jest niepokonanym i niezwyciężonym obrońcą sprawiedliwości. To, że nie może "strzelać" nie jest wadą, bo paladyn nie jest do tego "wykorzystywany". Według mnie jest to jedna z najlepszych profesji. Gorąco polecam wszystkim!
Ocena: 100%
Inkwizytor
Swe życie poświęcił zwalczaniu adeptów złej magii i niszczeniu sił ciemności. Do tego szczytnego celu jego bóg obdarzył go różnymi zdolnościami.
Specjalne zdolności:
- Raz dziennie na 4 poziomy (zaczynając od pierwszego z jednym użyciem) może użyć Rozproszenie magii: zdolność ta ma szybkość 1 i działa z siłą równą podwojonemu poziomowi Inkwizytora
- Raz dziennie na 4 poziomy (zaczynając od pierwszego z jednym użyciem) może użyć Prawdziwego widzenia
- Odporność na zaklęcia unieruchamiające i uroki
Ograniczenia:
- Nie może korzystać ze zdolności Nakładanie rąk
- Nie może rzucać czarów kapłańskich
- Nie może odpędzać nieumarłych
- Nie może leczyć chorób
Komentarz: Inkwizytor jest raczej średnią profesją. Niby może rzucać Rozproszenie magii, ale co z tego. Jak mamy Karsomira też możemy to robić. Lepiej wybrać Kawalera. Inkwizytor ma za dużo wad, a plusy są mierne (przydają się podczas walki z np. wampirami, bo te lubią rzucać Unieruchomienie). Nie polecam.
Ocena: 60%
Łowca Nieumarłych Jest świetym mścicielem, który rozwinął swoje zdolności w kierunku zwalczania nieumarłych i innych niezwyczajnych stworów. Ma odporności na wiele ich czarów.
Specjalne zdolności:
- +3 do trafienia i obrażeń przeciwko nieumarłym
- Niepodatny na unieruchomienie
- Niepodatny na utratę poziomu
Ograniczenia:
- Nie może posługiwać się umiejętnością Nakładanie rąk
Komentarz: W grze napotkamy ogromne zastępy umarlaków wiec jego umiejetności i odporności mogą okazać się bardzo przydatne. Jednak efekty unieruchomienia i wyssania poziomów możemy łatwo zniwelować (czarem Rozproszenie magii i Przywrócenie)- co sprawia, że te umiejetności są praktycznie nieuzyteczne...
Ocena: 70%
Łowca
Łowca jest myśliwym-wojownikiem, człowiek lasu. Mistrzowsko posługuje się z bronią, zdolnościami tropienia i łowiectwa. Łowcy również pomagają zbłądzonym podróżnikom, wędrowcom oraz uczciwym wieśniakom. Jeżeli ktoś chce zostać łowcą, musi odznaczać się ponadprzeciętną siłą oraz mądrością.
Specjalne zdolności: Specjalizacja, posługiwanie się dwoma rodzajami broni, wróg rasowy, krycie się, zauroczenie ssaków. Na ósmym poziomie, łowcy zdobywają umiejętność rzucania zaklęć kapłanów.
Ograniczenia: Tylko ludzie, elfy albo pół-elfy o dobrym charakterze.
Tabela poniżej przedstawia zdolności łowcy:
Poziom łowcy |
Krycie się w cieniu | Ciche poruszanie się | Poziom rzucania czarów | Poziom zaklęcia | |||
1 2 3 | |||||||
1 | 10 | 15 | - | - - - | |||
2 | 15 | 21 | - | - - - | |||
3 | 20 | 27 | - | - - - | |||
4 | 25 | 33 | - | - - - | |||
5 | 31 | 40 | - | - - - | |||
6 | 37 | 47 | - | - - - | |||
7 | 43 | 55 | - | - - - | |||
8 | 49 | 62 | 1 | 1 0 0 | |||
9 | 56 | 70 | 2 | 2 0 0 | |||
10 | 63 | 78 | 3 | 2 1 0 | |||
11 | 70 | 86 | 4 | 2 2 0 | |||
12 | 77 | 94 | 5 | 2 2 1 | |||
13 | 85 | 99 | 6 | 3 2 1 | |||
14 | 93 | 99 | 7 | 3 2 2 | |||
15 | 99 | 99 | 8 | 3 3 2 | |||
16 | 99 | 99 | 9 | 3 3 3 | |||
17-40 | 99 | 99 | 9 | 3 3 3 |
Najlepsza rasa:
- Elf - bo dostaje +1 do walki długim mieczem i łukiem
- Pół-elf
- Człowiek
W co "inwestować":
- Krótkie łuki - na maxa dla Łucznika i Władcy zwierząt
- Długie łuki - na maxa dla Łucznika i Władcy zwierząt
- Styl walki jedną bronią - na maxa dla Łucznika i Władcy zwierząt
- Długie miecze - na maxa dla Tropiciela
- Sejmitary - na maxa dla Tropiciela
- Styl walki dwoma broniami - na maxa dla Tropiciela
Komentarz: Łowca jest jakby skrzyżowaniem wojownika i druida. Dobrze walczy oraz potrafi rzucać od 8 poz. czary druida (w stopniu ograniczonym). Ponadto na początku może wybrać swego wroga rasowego. Ten bonus daje mu +4 do trafienia i obrażeń przeciwko wybranemu wrogowi. Jednak nie wiadomo, kogo wybrać? Lisza (nie spotykamy ich dużo), smoka (tych też nie), wampira (a tych jest od zarąbania)? Chyba ten ostatni jest najtrafniejszym wyborem. Dobrze jest też wybrać podklasę niż "czystego" Łowcę. Chociaż zwykły łowca jest lepszy od Tropiciela i Władcy zwierząt.
Ocena: 50%
Łucznik
Łucznik jest wspaniałym strzelcem, ma sokole oko i potrafi trafić każdy cel z każdej pozycji. Jednak te umiejętności spowodowały, że musiał poświęcić swe umiejętności posługiwania się zbroją i broniami ręcznymi.
Specjalne zdolności:
- +1 do trafienia każdą bronią pociskową, za każde 3 poziomy doświadczenia
- Co 4 poziomy doświadczenia zyskuje zdolność wykorzystania raz dziennie specjalnego strzału. Kiedy uaktywni tę zdolność, każdy strzał oddany w ciągu następnych 10 sekund będzie miał następujące właściwości (wg poziomu łucznika):
- 4 poziom: -1 do TraK0 celu
- 8 poziom: -1 do rzutu obronnego przeciw magii
- 12 poziom: -1 do siły celu
- 16 poziom +2 premii do obrażeń
- Na 18 poziomie przyznawania premii do uderzenia i do zadawanych obrażeń zwalnia się do -1 co 5 poziomów.
Ograniczenia:
- Łucznik nigdy nie może specjalizować się w walce wręcz
- Łucznik nigdy nie może nosić żadnej zbroi
Komentarz: Jest on najlepszym ze wszystkich Łowców. Łucznik jak sama nazwa wskazuje sieje strzały z łuku. Musi on jednak stać z dala od centrum walki i z tamtąd pruć szczałami, bo jak ktoś do niego podejdzie to może być kiepsko... W jego rękach, każdy łuk jak np. Gesena może być zabójczy. Podsumowując jeżeli zawsze mażyliśmy by być łucznikiem, to wiecie kogo wybrać.
Ocena: 90%
Tropiciel
Jakby dzisiaj żył, Tropiciel byłby tajnym agentem KGB. Tak na poważnie to Tropiziel jest zwiadowcą, dobrze czującym się zarówno w dziczy jak i w mieście. Jest szpiegiem, informatorem. Jest wirtuozem w ukrywaniu się co czyni go niebezpiecznym przeciwnikiem.
Specjalne zdolności:
- +20% do Krycia się
- Może sztyletować zadając mniejsze obrażenia niż złodzieje (poziomu 1-8: x1, poziomy 9-16: x2, poziomy 17+: x3)
- Od 12 poziomu ma dostęp do trzech zaklęć magów. Są to: Przyspieszenie ruchów, Ochrona przed zwykłymi pociskami, oraz Mniejsze odbicie czaru
- Na 12 poziomie wszystkie zdobyte zaklęcia maga są zapamiętywane tak jak zaklęcia kapłana.
Ograniczenia:
- Nie może używać lepszego pancerza niż skórzana ćwiekowana zbroja
Komentarz: Mogłoby sie wydawać, że Tropiciel jest świetnym zwiadowcą, który podchodzi ofiary od tyłu i.. tak nie jest. Lepszą od niego klasą jest Zabójca (ma większą umiejętności krycia się i sztyletowania), więc naprawdę odradzam. Nie wybierajcie go, bo się zawiedziecie.
Ocena: 40%
Władca zwierząt
Jest wędrowcem nie lubiącym cywilizowanych terenów. Posiada naturalną więź duchową ze zwierzętami. Są jego sojusznikami, przyjaciółmi, którzy wspierają go w walce. Potrafi także (z ograniczeniami) telepatycznie porozumiewać się ze zwierzętami.
Specjalne zdolności:
- +15% do Krycia się
- Posiada zwiększone zdolności magiczne w odniesieniu do następujących czarów:
- Na 8 poziomie może rzucić zaklęcie Przywołanie zwierząt I
- Na 10 poziomie Przywołanie zwierząt II
- Na 12 poziomie Przywołanie zwierząt III
Ograniczenia:
- Nie może posługiwać się bronią metalową (np. mieczem, halabardą, młotem czy morgenszternami)
Komentarz: Władca zwierząt jest najcieńszym ze wszystkich Łowców. Jego "wspaniałe" zaklęcia przyzwania zwierząt są za słabe, by coś wskórać np. smokowi. Ponadto nie może posługiwać się bronią metalową.... Już lepiej wybrać Łowcę podstawowego. Naprawdę odradzam z całego serca.
Ocena: 40%
Barbarzyńca
Barbarzyńca jest świetnym wojownikiem, pomimo tego, że brakuje mu dyscypliny normalnego wojownika, to potrafi wprowadzić się w szał bitewny co sprawia, że staje się potężniejszy i wytrzymalszy.
Specjalne zdolności:
- O 2 zwiększony ruch
- Odporność na sztyletowanie
- Raz dziennie na 4 poziomy (zaczynają od pierwszego z jednym użyciem) barbarzyńca może wpaść w szał. Uzyskuje dzięki temu +4 do Kondycji i Siły na 5 rund. Pogarsza Klasę pancerza o 2 ale polepsza o 2 rzuty obronne przeciw magii (na 5 rund). Szał ponadto daje odporność na strach, uroki, unieruchomienia, labirynty, zamęt i czary wysysające poziomy
- Na 11 poziomie barbarzyńca zyskuje 10% odporności na bronie sieczne, kłujące, obuchowe i pociski. Później odporność ta zwiększa się o 5% co 4 poziomy
- Punkty życia Barbarzyńcy określa się rzucając K12 zamiast K10
Ograniczenia:
- Barbarzyńca nie może nosić żadnych zbroi płytowych
- Barbarzyńca może uzyskać tylko normalną specjalizację w broni
Najlepsza rasa:
- Pół-ork - dzięki czemu możemy mieć siłę i kondycję 19
- Krasnolud - dzięki czemu możemy mieć kondycję 19
W co "inwestować":
- W bronie jednoręczne, gdyż Barbarzyńca nie może nosić płytówek to też w:
- Styl walki mieczem i tarczą - żeby mieć większą KP
Komentarz: Barbarzyńca byłby najlepszym wojownikiem gdyby mógł używać zbroi płytowych. Co nie zmienia faktu, że i tak jest śmiertelnie niebezpieczny. Ogromna liczba jego pkt. życia rekompensuje niemożność noszenie płytówek. Pół-ork najlepiej nadaje się na barbarzyńcę. Wtedy po prostu wymiata. Naprawdę bardzo opłacalny wybór.
Ocena: 80%