BlizzCon 2009 tuż tuż, a wśród nowości zapowiadane są dema gier Blizzarda, nad którymi firma aktualnie pracuje, włączając Diablo III. W tym wywiadzie, dyrektor gry Jay Wilson mówi o tym, czego mogą spodziewać się gracze w tegorocznej wersji demo, i na co powinni uważać walcząc z hordami Płonących Diabłów (Burning Hells).
Jednym z ulepszeń wprowadzonych w Diablo 3 w stosunku do poprzednich części jest zachowanie potworów, bardziej złożone i stawiające wyższe wymagania. Czy w wersji demo będzie to zaprezentowane?
W wersji demo gracze będą mieli możliwość zaobserwowania kilku przypadków potworów współpracujących ze sobą przeciwko nim i jest to dobry przykład na to, jak staramy się stworzyć bardziej interesującą i fascynującą rozgrywkę.
Na przykład, Piaskowe Osy (Sand Wasps) strzelają z dystansu wolno poruszającymi się pociskami, ich strzały są łatwe do uniknięcia, a pojedyncze osobniki są prostymi celami. Jednak w dużych grupach mogą szybko zapełnić ekran malutkimi lecz groźnymi pociskami. Jeśli walczysz z innymi, silniejszymi potworami, chmary Piaskowych Os mogą cię zmusić do ciągłego poruszania się, tym samym dając reszcie więcej czasu na zadawanie obrażeń.
Mamy także Wydmowego Derwisza (Dune Dervish), który jest znacznie silniejszy w pojedynkę. Derwisze są potężnymi potworami, które zazwyczaj szwendają się na pustyni, ale gdy tylko zauważą w pobliżu gracza zaczynają się naprawdę szybko kręcić, powodując spore obrażenia i odbijając wszystkie pociski zmierzające w ich stronę. Wydmowy Derwisz zmienia regularny rytm gry poprzez zmuszenie cię do wycofania się na chwilę, dopóki nie przestanie wymachiwać kończynami, w którym to momencie jest dużo mniej niebezpieczny.
Potwory, które co pewien czas zaburzają w ten sposób tempo rozgrywki mają istotne znaczenie, ponieważ sprawiają one, że gra na dużych obszarach czy w lochach jest bardziej interesująca i dynamiczna.
Diablo III zaprezentuje graczom dynamiczne, interaktywne środowisko i elementy scenerii takie jak pękające ściany czy zawalające się mosty. Na jakie tego typu atrakcje gracze powinni uważać w BlizzCon demo?
Jest około 12 losowych zdarzeń, na które mogą się natknąć gracze. Chcemy wprowadzić pewien rodzaj przewidywania, umieszczając drobne wskazówki dotyczące tego, co czeka graczy w nadchodzącym czasie, lecz przy losowych otoczeniach nie zawsze jest to możliwe. Mamy jednak sporo ciekawych zaprogramowanych sekwencji w wersji demo. Przykładowo, na pustyni możesz spotkać mężczyznę starającego się ostrzec cię przed Wydmowymi Młocarzami czyhającymi w okolicy… zaledwie na moment przed tym, jak jedna z bestii wyskakuje z piasku i go pożera.
Jest także inna ciekawa sytuacja: podczas podziemnej wędrówki lochy zaczynają się zawalać i zostajesz zmuszony do ucieczki. Pozostaje tam jednak wiele skarbów, więc musisz zdecydować czy chcesz zaryzykować i spróbować zdobyć łup czy też oddalić się bezpiecznie i zrezygnować z wartościowych przedmiotów.
Jeśli chodzi o questy to w tej wersji demo jest ich sporo - jedno zadanie główne i 12 do 18 pobocznych. Jest także wątek nawiązujący do opowiadania, które znajduje się na stronie internetowej Diablo III, „Encounter with Burrowing Death”. Sądzę, że gracze, którzy je czytali będą się dobrze bawić odnajdując tą historię w grze.
Czy w wersji demo jest możliwość wyboru gry w pojedynkę lub z innymi graczami? Czym będą się różnić od siebie rozgrywki w trybach single-player i multiplayer?
Gracze będą mieli do wyboru grę w pojedynkę lub w zespole. Tryb single-player daje możliwość przechodzenia gry we własnym tempie… zatrzymania się i poczucia zapachu krwi, że się tak wyrażę. Kiedy graczy jest więcej, pojawia się tendencja do przyspieszania tempa rozgrywki. Są także oczywiste różnice równoważące poziomy, dlatego w trybie dla wielu graczy potwory mają więcej punktów życia, wyrzucają mniej mikstur leczenia i zadają większe obrażenia. Przedmioty wyrzucane są na każdego gracza z osobna, więc jeśli zauważysz jakiś super sprzęt – jest twój. Nie musisz się martwić, że ukradniesz go któremuś z kolegów z drużyny.
W trybie multiplayer sprawy mogą się poważnie skomplikować, ale mam nadzieję, że gracze zrozumieją nasz cel, którym jest odczuwalna współpraca. Nie chcemy aby rozpraszali się oni i działali na własną rękę. Chcemy żeby trzymali się razem i osłaniali się nawzajem. Demo zawiera aktualną mapę gry, której wskaźniki w postaci strzałek ułatwiają znalezienie innych graczy.
Inną wartą uwagi sprawą jest to, jak radzimy sobie ze śmiercią w grze wieloosobowej. Jeśli jeden z członków drużyny zginie, można użyć mikstury wskrzeszenia, aby z miejsca przywrócić ich do życia. Warto jednak poczekać aż okolica będzie wolna od potworów, gdyż wskrzeszanie drugiego gracza zajmuje kilka sekund, podczas których jesteś bezbronny. Oszczędza to utraty czasu koledze i pozwala na kontynuowanie działań.
Każda z klas postaci w Diablo III posiada unikalny styl gry. Barbarzyńca, szaman i mag, nauczyli się wielu nowych sztuczek od ostatniego BlizzConu. Jakich nowych zaklęć i umiejętności powinni gracze spróbować?
Po pierwsze, barbarzyńca posiada nową umiejętność, nazwaną Zemstą. Za każdym razem kiedy otrzymuje on obrażenia, ma szansę na jej użycie. Zadaje ona obrażenia potworom znajdującym się w pobliżu i przywraca część punktów życia postaci. Umiejętność ta jest niesamowicie efektywna kiedy znajdując się w środku bitwy masz możliwość jednoczesnego zadania ciosu i wyleczenia się. Pozwala ci ona stać w pierwszych szeregach, ociekając krwią i będąc otoczonym przez hordy wrzeszczących wrogów – właśnie tak, jak lubią barbarzyńcy.
Dodaliśmy wiele umiejętności do asortymentu maga . Możesz spowolnić wrogów Novą Mrozu, odepchnąć Falą Mocy, odwrócić ich uwagę iluzjami, bądź pokryć się nieprzenikalną skałą dzięki Kamiennej Skórze.
Najnowsze umiejętności maga pozwalają przywołać pająki z ciał zombie. Postać ta może także nawiedzać wrogów, tworząc ducha, który wysysa życie z naprzykrzających się nam demonów.
Ciągłe poszukiwanie coraz lepszych przedmiotów jest pasjonującą częścią gry w Diablo. Czy w BlizzCon demo gracze powinni zwracać uwagę na znajdowane rzeczy, czy też postaci będą już wyposażone w doskonały sprzęt? Czy są przedmioty, które „koniecznie musimy zdobyć”?
Ciężko jest odtworzyć w limitowanym czasie wersji demo tą część gry, która polega na szukaniu nowych przedmiotów i sprzętu. Dlatego też zwiększyliśmy częstotliwość ich znajdywania z nadzieją, że gracze choć trochę poczują, jak będzie wyglądał ten aspekt gry.
Demo ukazuje także nowy, grupowy system zdobywania łupu, o którym wspominałem już wcześniej. Jego działanie jest bardzo proste: jeśli zobaczysz wyrzucony przedmiot – jest twój. Każdy z graczy dostaje własną zdobycz, więc nigdy nie zobaczysz czyjegoś sprzętu, dopóki gracz sam nie zdecyduje się go pozbyć.
Jeśli chodzi o poszukiwanie przedmiotów lepszej jakości, postacie zaczną z całkiem dobrym sprzętem, ale na pewno znajdą się jakieś przyzwoite zamienniki w trakcie gry. Gracze powinni się skupić na rzadkich przedmiotach, czyli tych, których nazwa pojawia się w kolorze żółtym, jako że będą one zdecydowanie wyższego standardu. Jeśli zaś jakiś obiekt nie jest koloru białego, niebieskiego ani żółtego, z całkowitą pewnością chcesz go podnieść, ponieważ oznacza to, iż znalazłeś coś super-rzadko spotykanego.
Oczywiście jest jeden biały przedmiot w tej wersji demo, który rzeczywiście jest bardzo wyjątkowy… dowiecie się, kiedy go znajdziecie.
Jakie będą tematy paneli dotyczących Diablo III na BlizzConie? Czy gracze dowiedzą się czegoś o grze, czego nie znajdą w wersji demo?
Sądzę, że gracze najwięcej wyniosą z BlizzConu zarówno poprzez uczestnictwo w panelach, jak i grę w próbną wersję Diablo III. Te dwie rzeczy bardzo dobrze się uzupełniają. Myślę, że łatwiej będzie zrozumieć panele, jeśli się wypróbowało grę i jestem pewien, że w wersji demo są pewne elementy, których nie zdążymy szczegółowo omówić na panelach.
Nawiązuje to także do naszej tegorocznej dywizy. W zeszłym roku pokazaliśmy kompletną, niezależną scenerię: loch, przez który gracze torowali sobie drogę, aby na końcu stoczyć walkę z bossem. Tym razem chcemy zaprezentować trochę prawdziwej gry: duży obszar z dostępnymi questami, hordy nowych potworów, zaprogramowane wydarzenia, przypadkowe spotkania i wiele łupu do zdobycia. Tegoroczne demo jest bardziej elastyczne i wierzę, że dzięki temu gracze będą wiedzieć na jakim etapie tworzenia gry aktualnie jesteśmy.
Oczywiście, należy pamiętać, że prace nad Diablo III ciągle trwają i czeka was jeszcze wiele ponad to, co zobaczycie na BlizzConie.