Faerun zamieszkują nie tylko ludzie. Po jego terenach przemieszcza się wiele istot, których pochodzenie tak bardzo różni się od naszego. My również możemy wybrać rasę swojego bohatera, którym będziemy przemierzać świat NWN2. Nie jesteście pewni, jaką rasę wybrać? Chcecie rozwijać swoją postać w jakimś kierunku, ale nie jesteście pewni, jaka istota umożliwia wymarzone wybory? W tym artykule znajdziecie informacje o każdej rasie i podrasie w Neverwinter Nights 2.
Możecie wcielić się w następujące istoty:
Elfy:
- Leśne,
- Słoneczne,
- Mroczne (Drowy),
- Księżycowe.
Krasnoludy:
- Tarczowe,
- Złote,
- Szare (Duergarzy).
Gnomy:
- Skalne,
- Głębinowe (Svirnebliny).
Niziołki:
- Lekkostope,
- Waleczniaki.
Aasimarzy,
Diabelstwa,
- Ludzie,
- Półefly,
- Półorkowie.
Ludzie:
Każdy, kto widział ludzi na oczy, nie będzie miał problemów z ich identyfikacją. Skłonność do pokazywania swoich racji okazywana jest nie tylko w sposób dyplomatyczny. Wiąże się to zapewne z ich krótkim życiem. Mają niewiele czasu, by pokazać światu, iż są kimś. W NWN2 możemy stworzyć zarówno czarnoskórego człowieka, z krótkim zarostem i schludnymi ubraniami, jak i białoskórego, zarośniętego gbura, przyodziewającego się w byle szmaty.
Cechy:
- Dowolność w wyborze klasy. Nie mają szczególnych upodobań w kierunku rozwoju.
- Wrodzona zdolność od pierwszego poziomu. Uzdolnienie – zwiększa ilość punktów umiejętności o jeden co każdy poziom.
Elfy:
Wysokie, smukłe, zgrabne istoty posiadające wielką mądrość na temat różnych dziedzin życia. Wygląd oparty jest na tym z pierwszej odsłony gry.
Leśne:
Żyją w odosobnieniu, nie lubią towarzystwa obcych. Zwykli ludzie mogliby nazwać ich dzikimi, co jest w znacznym stopniu nieprawdą.
Cechy:
- Leśne Elfy posiadają premie: +2 do siły, +2 do zręczności, -2 do kondycji, -2 do inteligencji, -2 do charyzmy.
- Najlepszy wybór klasy: Łowca.
Mroczne Elfy (Drowy):
Swój wygląd i powód, przez który zamieszkują strefy mroku, zawdzięczają usposobieniu, które nie przypadło do gustu Bóstwom praworządnych elfów. Rzucili oni klątwę na Drowy, przez którą ich skóra stała się niemalże czarna jak ich dusze. Od tego momentu zamieszkują jaskinie i tunele, okryte w mroku. Wypełniają tam rozkazy swojej bogini, Lolth.
Cechy:
- Posiadają premie: +2 do zręczności, -2 do kondycji, +2 do inteligencji, +2 do charyzmy.
- Ulubiona klasa: Czarodziej.
- Umiejętności specjalne: Zaklęcie Rasowe (Ciemność), Zaklęcie Rasowe (możliwość ujrzenia niewidzialnego), Wrażliwość na Światło, Widzenie w Ciemności, Odporność na Zaklęcia.
- Poziom postaci rośnie o wiele wolniej, aniżeli innych ras.
Słoneczne elfy:
Najrzadziej spotykany odłam elfów. Cechują się skrajną wyniosłością, uważają się za najlepszą z ras. Posiadają jasnobrązową skórę i czarne lub brązowe włosy. Żyją na wyspie Evermeet, gdzie inne istoty nie mają wstępu.
Cechy:
- Posiadają dodatkowo premie: inteligencja +2, kondycja -2.
- Ulubiona klasa: Czarodziej.
Księżycowe elfy:
W przeciwieństwie do mrocznych elfów, ta rasa występuje w Faerun'ie najczęściej. Są najbardziej tolerancyjni w stosunku do innych ras. Mają skórę podobną do ludzkiej, jednak bystre oko dostrzeże lekki, błękitny odcień.
Cechy:
- Posiadają premie: +2 do zręczności i -2 do kondycji.
- Bezsenność: odporność na zaklęcia i efekty „Uśpienia”.
- Dodatkowe umiejętności: Odporność na Zaklinanie, premia +2 do rzutów obronnych przeciwko zaklęciom oddziałującym na umysł, dodatkowe atuty w posługiwaniu się długim mieczem, rapierem, krótkim łukiem, długim łukiem, premia +2 do umiejętności nasłuchiwania, przeszukiwania i spostrzegawczości. Wyostrzone zmysły, wyczulony wzrok.
- Ulubiona klasa: Czarodziej.
Krasnoludy:
Kto nie wie, jak wygląda krasnolud, dla własnego dobra nie powinien się do tego przyznawać! Niskie, krępe, przysadziste, brodate postacie to stereotyp, jaki narzuca się większości graczom RPG, przy omawianiu jakiegokolwiek dzieła fantasy. Tak jak w każdym dziele (czy to książka, film czy gra), tak i tutaj krasnoludy nie odbiegają od ogólnego szablonu.
Krasnoludy Tarczowe:
Praktycznie nie różnią się niczym od krasnoludów tarczowych z NWN1.
Cechy:
- Posiadają premie: +2 do kondycji i -2 do charyzmy.
- Ulubiona klasa: Wojownik.
- Zdolności specjalne: Kamieniarstwo, Widzenie w Ciemności, Niepodatność na Trucizny, Niepodatność na Czary, Szkolenie Bojowe przeciw Orkom, Szkolenie Bojowe przeciw Goblinom, Szkolenie Obronne przeciw Olbrzymom, Uzdolnienie (Wiedza), Znajomość Broni (krasnoludzki topór wojenny).
Krasnoludy Złote:
Jedyna pod-rasa krasnoludów, która poznawała arkana magii. Podobnie jak złote elfy, krasnoludy te również odznaczają się wyniosłością i pozorną wyższością. Nie brali udziału w żadnej z wojen.
Cechy:
- Posiadają premie: +2 do kondycji i -2 do zręczności.
- Zdolności specjalne: Kamieniarstwo, Widzenie w Ciemności, Niepodatność na Trucizny, Niepodatność na Czary, Szkolenie Bojowe przeciw Orkom, Szkolenie Bojowe przeciw Goblinom, Szkolenie Obronne przeciw Olbrzymom, Uzdolnienie (Wiedza), Znajomość Broni (krasnoludzki topór wojenny).
- Ulubiona klasa: Wojownik.
Szare krasnoludy (Duergar’y):
Po wielu setkach lat zniewolenia przez Łupieżców Umysłów, siłą wywalczyli sobie wolność. Eksperymenty, które na nich wykonywano, pozostawiły po sobie ślad. Skóry krasnoludów stały się szare, a sam lud przeniósł się do stref mroku.
Cechy:
- Posiadają premie: kondycja +2, charyzma -2
- Zdolności specjalne: Kamieniarstwo, Widzenie w Ciemności, Niepodatność na Trucizny, Niepodatność na Czary, Szkolenie Bojowe przeciw Orkom, Szkolenie Bojowe przeciw Goblinom, Szkolenie Obronne przeciw Olbrzymom, Uzdolnienie (Wiedza), Znajomość Broni (krasnoludzki topór wojenny).
- Ulubiona klasa: Wojownik.
Gnomy:
Niskie, długowieczne postacie, których ulubionym zajęciem jest gromadzeni wszelakich kamieni szlachetnych oraz przebywanie w swoim towarzystwie. Sprawdzają się jako alchemicy i wynalazcy, nie mają specjalnych uzdolnień bojowych.
Gnomy Skaliste:
Najczęściej spotykana pod-rasa. Odcień ich skóry jest raczej ciemnawy, mężczyźni preferują noszenie krótkich bród.
Cechy:
- Posiadają premie: kondycja +2, siła -2.
- Zdolności specjalne: Niewielki Wzrost, Niepodatność na Iluzje, Szkolenie Bojowe przeciwko Reptilionom, Szkolenie Bojowe przeciwko Goblinoidom, Szkolenie Obronne przeciwko Olbrzymom, Uzdolnienie (Nasłuchiwanie), Uzdolnienie (Rzemiosło Alchemiczne), Talent Magiczny (Iluzje), Widzenie w Ciemności.
- Ulubiona klasa: Bard.
Gnomy Głębinowe (Svirfneblin’y):
Żyją w odludziu, w dobrze ukrytych przed oczami innych ras miejscach, zazwyczaj jaskiniach. Są bardzo nieufne i podejrzliwe, trudno je oszukać.
Cechy:
- Posiadają premie: zręczność +2, mądrość +2, siła -2, charyzma -4.
- Zdolności specjalne: Uzdolnienie (Ukrywanie się), Uzdolnienie, Zaklęcie Rasowe (Oślepienie), Zaklęcie Rasowe (Tarcza Entropii), Zaklęcie Rasowe (Niewidzialność), Zobaczenie Niewidzialnego, +2 do wszystkich rzutów obronnych, Wyślizgnięcie (premia unikowa +4 do KP przeciw wszystkim istotom), Odporność na Zaklęcia.
- Ulubiona klasa: Bard.
Niziołki:
Gdyby nie niewielki wzrost, brane byłyby za ludzi. Bardzo sprytne i zaradne, mistrzowie złodziejstwa i skrytobójstwa.
Niziołki lekkostope:
Ich zamiłowanie do podróży sprawiło, iż są najczęściej spotykaną rasą w Fearunie. Nie mają szczególnych uprzedzeń do innych ras, miłują się w dobrym interesie.
Cechy:
- Posiadają premie: zręczność +2, siła -2.
- Ulubiona klasa: Łotrzyk.
- Zdolności specjalne: Niewielki wzrost, Uzdolnienie (Skradanie), Uzdolnienie (Nasłuchiwanie), Dzielność, Celne Oko.
- Zdolność specjalna: Szczęście (+1 do wszystkich rzutów obronnych).
Niziołki Waleczniaki:
Podobnie jak swoi bracia, nie lubią walki. Jeżeli jednak zajdzie taka potrzeba, będą do ostatku bronić swoich dóbr i rodziny. Nie podróżują tak często, jak ich kuzyni.
Cechy:
- Posiadają premie: zręczność +2, siła -2.
- Ulubiona klasa: Łotrzyk
- Zdolności specjalne: Niewielki wzrost, Uzdolnienie (Skradanie), Uzdolnienie (Nasłuchiwanie), Dzielność, Celne Oko.
- Zdolność specjalna: Wrodzona Zdolność (jeden dodatkowy atut).
Półelfy:
Piękno elfickich kobiet przyciągnęło wielu mężczyzn ludzkiego pochodzenia. Z takich właśnie wiązań wywodzą się półelfy. Po ludziach dziedziczą zaciekłość i umiłowanie w walce, po elfach - szacunek dla przyrody.
Cechy:
- Ulubiona klasa: Półelfy czują się dobrze z każdą klasą.
- Zdolności specjalne: Niewrażliwość na Uśpienie, Niepodatność na Zaklinanie, Mniejsze Uzdolnienie (Nasłuchiwanie), Mniejsze Uzdolnienie (Przeszukiwanie), Mniejsze Uzdolnienie (Spostrzegawczość), Uzdolnienie (Dyplomacja), Uzdolnienie (Blef), Widzenie w Ciemności.
Półorkowie:
Prymitywny, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym, efekt związku człowieka z orkiem. Bardzo agresywni, negatywnie nastawieni do wszystkich pozostałych ras. Charakter przejęły w większości ze swojej „zielonej” linii. Inni mieszkańcy Faerun’u nie darzą ich sympatią.
Cechy:
- Posiadają premie: siła +2, inteligencja -2 oraz charyzma -2.
- Ulubiona klasa: Barbarzyńca.
- Zdolności specjalne: Widzenie w Ciemności.
Diabelstwa (Tiefling’gi):
Diabelstwa odziedziczyły po swoich przodkach jedynie cechy fizyczne (czerwonawa skóra, rogi, spiczasty język itp.), które stworzyły pośród innych ras przykre, w większości nieprawdziwe stereotypy. Budzą w innych nieufność i odrazę.
Cechy:
- Posiadają premie: zręczność +2, inteligencja +2, charyzma -2.
- Ulubiona klasa: Łotrzyk
- Zdolności specjalne: Widzenie w Ciemnościach, Uzdolnienie (Blef), Uzdolnienie (Ukrywanie się), Zaklęcia Rasowe (Ciemność), Piekielna Odporność.
Modyfikacja poziomu: +1.
Aasimar:
Przeciwieństwo Diabelstw. W ich żyłach płynie niebiańska krew przodków. Fizycznie, prócz cech, które występują prawie u wszystkich przedstawicieli (złota tęczówka, srebrne lub śnieżnobiałe włosy) niczym nie różnią się od człowieka. Posiadają bardzo dobre usposobienie, budzą ufność i poczucie bezpieczeństwa u innych ras. Zajmują się zwalczaniem zła w Faerun’ie.
Cechy:
- Posiadają: mądrość +2, charyzma +2.
- Ulubiona klasa: Paladyn.
- Zdolności specjalne: Widzenie w Ciemności, Uzdolnienie (Spostrzegawczość), Uzdolnienie (Nasłuchiwanie), Zaklęcia Rasowe (Światło), Niebiańska Odporność.
- Modyfikacja poziomu: +1.