Poniżej prezentujemy podzielony na kategorie spis znanych, przedpremierowych faktów związanych z piątą częscią The Elder Scrolls. Artykuł będzie na biężąco uzupełniany jeśli tylko pojawią się nowe informacje dotyczące gry, więc zaglądajcie często.
Świat gry i fabuła
Wydarzenia w Elder Scrolls V: Skyrim będą miały miejsce 200 lat po tych znanych z Obliviona. Przeniesiemy się w mroźną krainę Skyrim, położoną na północ od Cyrodil. Z racji klimatu jaki panuje w Skyrim, możemy spodziewać się wielu inspiracji kulturą skandynawską, a także wszelkimi legendami kojarzonymi z "zimą". Na przykład jednym z przeciwników z jakimi się zmierzymy będzie wilko-yeti (were-yeti). Główny wątek fabularny skupiony będzie wokół smoków, przede wszystkim zaś smoczego boga, którego będziemy musieli zabić. Z pewnością duża część fabuły będzie także poświęcona wojnie domowej, toczącej się w Skyrim po śmierci króla.
- W grze pojawi się 5 dużych miast.
- Potwierdzeni przeciwnicy: zombies, skeletons, trolls, giants, ice wraiths, giant spiders, dragons, wolves, horses Elk, mammoth, saber-toothed cats.
- Pojawi się opcja szybkiej podróży pomiędzy znanymi miejscami.
- 120 lochów.
- Specjalny, ośmioosobowy zespół został stworzony do tworzenia lochów i podziemi. Mają być one dużo lepiej dopracowane i bardziej unikalne niż w Oblivionie.
- W grze pojawią się dzieci.
- Twórcy gry stawiają na unikalność lokacji, mają być dużo bardziej dopracowane niż np. w Oblivionie, a przez to jak najbardziej unikatowe.
- System dziedziczenia. Przykładowo jeśli zabijesz właściciela sklepu, jego rodzina przejmie po nim interes. Nie licz jednak wtedy na zniżki.
Technologia
Skyrim będzie oparty o całkowicie nowy silnik.
- Śnieg będzie dynamiczny. Zamiast zwykłej białej tekstury, śnieg będzie realistycznie zasypywał krajobrazy (np. tworzenie się zasp).
- Wiatr będzie miał wpływ na wodę i zachowanie drzew.
- Nowe, lepsze AI. Przykładowo wilki kilkukrotnie w ciągu dnia będą wybierać się na "patrol" całym stadem. Jeśli je wtedy spotkasz, zaatakują cię. Jednak gdy upolują już coś innego, przestaną cię gonić i zajmą się swoją zdobyczą.
- Polepszony widok z trzeciej osoby (brak konkretnych informacji w jaki sposób został polepszony), to samo tyczy się widoku z oczu bohatera. Będzie np. możliwość wyłączenia HUD-a.
- System skalowania przeciwników ma być znacznie lepszy.
- Zdecydowanie poprawione twarze postaci, odzwierciedlające emocje.
Radiant Story
Twórcy gry opracowali całkowicie nowy system "dynamicznych zadań". Będą one generowane na podstawie historii dokonań naszej postaci. Decyzje jakie podejmiemy podczas gry, nasz sposób zachowania itp. mogą mieć wpływ na to jakie zadania otrzymamy.
Kilka przykładów:
- Zmieniać mogą się też istniejące już zadania. Przykładowo zadanie w którym należy przynieść pazur złotego smoka sprzedawcy, jeśli się go zabiło, pazur będzie można oddać jego przyjaciółce. Ale może też się zdarzyć że będzie ona chciała się zemścić za zabicie jej przyjaciela.
- Gra będzie pamiętać też miejsca w których byłeś. System będzie generował misje w których będziesz musiał odwiedzić te jeszcze nieodkryte.
- Jeśli na przykład upuścisz w środku miasta miecz, ktoś może go podnieść i chcieć ci go oddać. Lub dwójka przechodniów może zacząć o niego walczyć.
- Jeśli jesteś dobry w jakieś konkretnej umiejętności, np. we władaniu mieczem, spotkane osoby mogą poprosić cię o trening, wyzwać na pojedynek lub np. poprosić o zaprezentowanie swoich umiejętności.
Postać
- Postać wybierzemy spośród 10 ras.
- W grze nie będzie systemu klas postaci, każdy poziom umiejętności wpływa na ogólny poziom postaci.
- Zdecydowanie poprawiony system tworzenia postaci. Będzie można bardzo konkretnie dopasowywać cechy wyglądu bohatera.
- Z każdym zdobytym poziomem zwiększa się maksymalny poziom zdrowia postaci, a także możemy zwiększyć jeden z trzech pozostałych atrybutów: manę, wytrzymałość, lub jeszcze bardziej zwiększyć poziom zdrowia.
- Pojawi się system perków, prawdopodobnie wzorowany na Falloucie 3/New Vegas. Będziemy je mogli rozdzielać z każdym zdobytym poziomem.
- Limit maksymalnego poziomu został zwiększony dwukrotnie (w stosunku do Obliviona), do 50. Po jego osiągnięciu będziemy mogli dalej rozwijać postać, jednak dużo wolniej.
- Będzie można biegać sprintem.
Umiejętności
- 5 szkół magii: Destruction, Alteration, Conjuration, Restoration, Illusion (usunięto Mysticism).
- 18 umiejętności (w porównaniu do 21 w Oblivionie i 27 w Morrowindzie).
- Będzie można zarówno specjalizować się w jednej dziedzinie (np. magii czy złodziejstwie), jak i rozwijać postać wszechstronnie.
- Ponad 85 zaklęć (w tym m.in. telekineza).
- Będzie możliwość gotowania, uprawiania farmy (ciekawe co tu twórcy planują?), a także zabawa w górnika, drwala i kowala.
- Będzie można zaklinać bronie.
- Zniknie możliwość nabijania umiejętności np. ciągle skacząc.
Potwierdzone umiejętności:
- Alchemy
- Illusion
- Conjuration
- Destruction
- Restoration
- Alteration
- Enchanting
Walka
- Będziemy mogli trzymać w rękach dwie różne rzeczy. Przykładowo dwa miecze, lub w jednej ręce miecz, a drugiej zaklęcie. Wprowadzony zostanie także system łatwego przełączania pomiędzy wcześniej stworzonymi kombinacjami.
- Możliwość wyzwania każdej spotkanej osoby na pojedynek.
- Efekty wizualne podczas walki, trzęsienie się ekranu, bohater będzie mógł się zachwiać itp.
- Dużo bardziej taktyczne i zarazem dynamiczne podejście do walki, koniec ze zwykłym klikaniem.
- Specjalne animacje kończące, w zależności od posiadanej broni, umiejętności i stanu przeciwnika.
- Możliwość odepchnięcia przeciwnika tarczą.
- Wiele możliwości związanych z magią. Przykładowo kulę ognia możemy po prostu rzucić z daleka, ale można także jej użyć jak miotacza ognia. Lub rzucać ją oburącz, przez co zadawać dużo większe obrażenia.
- Zaklęcia będą wpływać na otoczenie. Np. od tych związanych z ogniem może zacząć płonąć otoczenie. Przeciwnika trafionego zaklęciem mrozu poznamy po jego zmrożonej skórze itp.
- Strzały będą dużo potężniejsze, a strzelanie z łuku trudniejsze.
- Strzały będą kosztowniejsze niż w Oblivionie.
- Sztylet stanie się potężną bronią jeśli zakradniesz się za plecy przeciwnika.