W odróżnieniu od poprzednika, w Dragon Age 2 wcielamy się w konkretną postać, w uciekiniera, "Hawke'a", przyszłego herosa Kirkwall. Tym razem nasz bohater posiada głos i prawdziwą historię. Wszystko zaczyna się od ucieczki z Fereldenu, który opanowały Mroczne Pomioty. Razem z rodziną ucieka w stronę Wolnych Marchii, do miasta Kirkwall. Tam właśnie zaczyna się jego droga ku chwale, w końcu staje się legendą, symbolem...
Kirkwall, dawniej miasto to znajdowało się na samych obrzeżach imperium Tenivter. Mimo swojego położenia, było samym centrum handlu niewolnikami, o czym do tej pory przypomina Katownia, miejsce pełne makabrycznych posągów, przedstawiających torturowanych niewolników. Gdy imperium zaczęło się walić, setki tysięcy uciskanych skorzystało z okazji i wywołało ogromne, krwawe powstanie. Miasto się zmieniło, lecz mroczna historia na zawsze odcisnęła na nim piętno.
Ludzie wpływający do portu, pierwsze, co zobaczą to wykute z czarnej skały wielkie pomniki pradawnych bogów – strażników. Zakon od lat próbuje usunąć te plugawe znaki z przeszłości. Nie wszystkie jednak udało się zniszczyć. W skale wyżłobiono również kanał, który pozwala statkom wpływać do miasta, po obu jego stronach znajdują się majestatyczne pomniki z brązu - bliźniaki z Kirkwall. W razie czego, władza nakazuje rozwiesić między nimi potężną, stalową siatkę, co blokuje ten wąski przesmyk i daje ogromną przewagę taktyczną.
Wicehrabią miasta jest Lord Dumar, ale faktyczną władzę sprawuje Zakon Templariuszy, pod wodzą komtur Meredith. Ciągle dużo ma też do powiedzenia Wielka Kapłanka Zakonu w Kirkwall – Elthina.
Mieszkańcy próbują odciąć się od przeszłości tego miejsca, na próżno jednak. Przez miasto przechodzi dużo pieniędzy, dlatego bogatsze dzielnice, jak Górne Miasto – mogą pochwalić się majestatycznym wyglądem i pozornie większym bezpieczeństwem. Ale to tylko część prawdy, w Dolnym Mieście kwitnie "podziemne życie", prowadzone głównie przez Koterię – kryminalne Imperium. Jego wpływy sięgają właściwie do każdego miejsca i frakcji, łącznie ze strażą miejską. Korupcja, chciwość oraz cierpienie jest tu na porządku dziennym. Szumowiny z całej krainy zjeżdżają się tutaj, mając nadzieję na łatwe pieniądze. Czy Czempionowi Kirkwall uda się zmienić oblicze tego miasta?