Wywiad - Ashes: Two World Collide
Zareklamuj się na Strefie »
Nie masz jeszcze konta?
» Zarejestruj się
» Przypomnij hasło
Wywiad

Wywiad

Data opublikowania: 11.01.2007, 18:33
Ostatnia edycja: 18.07.2007, 06:44

Miałem ogromną przyjemność porozmawiać z twórcami gry Ashes. Przy okazji zadałem im kilka pytań dotyczących gry. Wywiad z Nimi możecie przeczytać poniżej.

Michał Mikołajczyk (StrefaRPG.pl): Czy możecie się przedstawić? Czy Ashes to Wasz pierwszy projekt?

Andrea: Witam, Nazywam się Andrea, mam 29 lat. Uwielbiam: spać za dnia, liczby pierwsze, piwo jasne pełne oraz mój dwubiegunowy nieład. Ashes to nasz pierwszy i jedyny projekt, więc tak. Jestem tak zwanym „koderem”.

Olly: Cześć, jestem Olly, mam 25 lat, niedawno się ożeniłem, prowadzę małą firmę ze znajomym z Unii Europejskiej, także tworzę piękną muzykę na mej gitarze i grafikę do Ashes.

Od jak dawna gracie w gry komputerowe i jakie są Wasze ulubione tytuły?

Andrea: Gram już zbyt długo. Pierwszy komputer, Commodore 64, miałam... kiedy byłem ośmiolatkiem co daje około 20 lat grania. Wyliczanie najlepszych gier zajęłoby dużo czasu, więc wymienię najlepszego cRPGa: Ultima 7.

Olly: Zacząłem grać w gry, gdy na Boże Narodzenie wraz z bratem otrzymaliśmy używaną Comodore C16, kupioną przez naszych rodziców technofobów. Jednak nie nacieszyliśmy się długo tą konsolą, zepsuła się jeszcze tego samego dnia. Następnie była Commodore 64, przy której spędziłem wiele radosnych chwil, potem miałem Amigę, która była świetna, lecz zastąpiona przez gorszą CD32, później zaś grałem na Nintendo 64. W moim graniu n astąpiłą wielka przepaść, zanim zacząłem grać na PC, więc przegapiłem premiery najlepszych cRPGów, niemniej jednak, moimi ulubionymi grami są: Planescape: Torment, Fallout, Arcanum, Gothic, Space Rangers, Silent Storm.




Skąd wziął się pomysł na stworzenie Ashes?

Andrea: Sprzątałem kuchnię, gdy na głowę spadł mi garnek. Podczas sprawdzania rany, odkryłem, że zakrzepłą krew ułożyła się w początek jakiegoś kodu... Tym czymś było właśnie Ashes. A tak na serio... Marzyła mi się gra podobna do U7 na nowszym silniku graficznym(3D), lecz czekałem zbyt długo, więc postanowiłem własnoręcznie napisać grę.

Olly: Nie zapominaj, że Ashes istniało już jako papierowy RPG...

Andrea: Tak, to prawda. Grałem w D&D z kilkoma grupami przyjaciół przez lata, 12 lat. W końcu rozbudowałem świat wraz z graczami. Wiele światów zostało dodanych. Zasady uległy dramatycznym zmianom. Trzy lata po pierwszym „sezonie” graliśmy w coś co już nie było D&D i Ciągle przyciągało ludzi przez tą dekadę.

Który z silników graficznych, 2D czy 3D bardziej lubicie oraz których z nich wykorzystacie?

Andrea: Byłbym anachroniczny gdybym powiedział, że wolę grafikę 2D, ale muszę przyznać, że kocham 3D i dlatego gra powstaje w 3D. To czego natomiast nie lubię to ciągły wyścig do zwiększenia realizmu grafiki- dlatego Ashes jest taki kreskówkowy, niemniej jednak przyjemny dla oka(mamy taką nadzieję!).

Olly: 2D czy 3D zależy całkowicie od gry. Ja nie mam jakiś preferencji, ale nie lubię grafiki trójwymiarowej z żenującą kamerą w przygodówkach typu wskaż i kliknij, tam lepiej sprawdza się 2D.




Jak wielki będzie świat gry? Jak dużo Npców w nim spotkamy?

Andrea: Świat będzie wielki, bardzo wielki, a także spójny. Będzie tak ogromny, że stworzenie całej ludności i budynków okaże się najprawdopodobniej najbardziej wymagającym procesem twórczym.

Olly: Innymi słowy: Będzie 9-krotnie większy niż ten w Ultimie 7;)

Andrea: Co do BNów, to jeszcze nie wiemy- ale z pewnością będzie około 100 unikatowych postaci oraz nie ograniczona liczba wygenerowanych  postaci.

Czy możecie powiedzieć coś o świecie gry?

Andrea: Pierwszy, Pangea, jest klasycznym światem fantasy. Wojownicy, magowie, późne średniowiecze. Drugi, Damocles... cóż, to będzie coś jak współczesny świat. Więcej na jego temat jednak nie powiem.

Jeden ze światów jest osadzony w realiach fantasy, więc czy zobaczymy w nim magie, czary, smoki i inne typowe rzeczy dla światów fantasy?

Andrea: Oczywiście, tak jak mówiłem wcześniej, można się tego spodziewać. Walka jest w miarę normalna, podczas gdy magia została podzielona na „szkoły” i dwie klasy specjalne(Mindlayers i Runicists). Magia runiczna jest zdumiewająca wzorowana na starej, bardzo starej przygodówce z 2D.




Co możecie powiedzieć o fabule? Domyślam się, ze będzie to jeden z najmocniejszych punktów gry.

Andrea: Nie chcę ukazywać historii. Wiec tylko tyle, że będzie możliwe odwiedzenie całego Pangea, trochę innego świata(Damocles)... oraz... kilka miejsc z poza świata o których teraz więcej nie powiem :)

Obecnie bardzo popularne jest tworzeni dwóch zakończeń gry: dla dobrej i złej drużyny. Czy myśleliście nad takim rozwiązaniem?

Andrea: Zdecydowaliśmy się na coś takiego: gra będzie zawierać różne „fałszywe zakończenia” i będzie tylko jedno prawdziwe, które pozwala na 100% ukończenie gry. Skupiając się na nich, „fałszywe zakończenia” to miejsca w grze, gdzie możesz pomyśleć, że rozwiązałeś główne zadanie albo pokonałeś głównego wroga. Być może on wcale nie jest martwy i gdy pograsz trochę dłużej, może próbując dokończyć jakieś zadania poboczne, zostaniesz wprowadzony w nowych rozdział głównego wątku. Przykładem czegoś takiego może być Demon’s Winter. Przez pół gry myślisz, że trzeba pokonać demona Xeresa. Gdy go w końcu znajdujesz i zabijasz- do czego prowadzi długa droga- będziesz myślał, że ocaliłeś świat, ale równocześnie otrzymasz jakieś wskazówki, że to jeszcze nie koniec... I rzeczywiście Xeres- na końcu- okazuje się maskotką wyższych sił zła.

Ile ras będziemy mogli wybrać przy tworzeniu postaci? Czy w grze spotkamy elfów lub krasnoludów?

Olly: Przykro mi, ale w Ashes nie ma miejsca na spiczaste uszy ani żadne pionowe zmiany!

Andrea: W rzeczy samej, istnieje pewien powód dlaczego, którego nie chcę zdradzać!

Olly: Masz na myśli inny niż ten, że to pomnożyło by długość pracy?:)

Andrea: (chowa się pod stół).

Jak będzie wyglądał rozwój postaci? Czy postać będzie miała punkty życia, mane zdobywała doświadczenie, aby awansować, itd. ?

Andrea: Wzrost punktów życia, many i podstawowych cech będzie odbywał się w klasyczny sposób: zdobywanie doświadczenia i poziomów. Ale są inne rzeczy, których wzrost/mistrzostwo można osiągnąć tylko przez odwiedzanie pewnych „szkół”. Na przykład pewna postać potrafi walczyć mieczami, ale już nie bronią obuchową. Chcesz ją uzbroić w bajecznie magiczną buławę, którą znalazłeś? Znajdź szkołę władania bronią obuchową gdzieś na świecie i zapłać!

Ile klas będzie dostępnych w grze? Myśleliście może nad jakimiś specjalnymi profesjami?

Andrea: Mogę już odsłonić jakie klasy są dostępne. Możemy je podzielić na cztery grupy:
Wojownicy: wojownik, paladyn, barbarzyńca.
Magowie: mag.
Złodzieje: łotrzyk, Darkhole thief(łotrzyk z Darkhole).

Specjalnie: runicist(runista), true faith cleric(kleryk prawdziwej wiary), mindflyer(Łupieżca umysłów).



Na Waszej stronie przeczytałem, ze będzie walka turowa. Jak będzie ona wyglądać? Czy już wcześniej mogliśmy zobaczyć podobny system walk oraz czy będzie możliwość zobaczenia filmu prezentującego system walki

Andrea: Niedługo będziesz mógł zobaczyć walkę na filmiku. Jest ona turowa i działa jak walka w grach SSI z lat 1980-90. Mogę podać nawet konkretny tytuł Demon’s Winter, ale dobrym przykładem jest seria „champions of krynn”. Rzuć na to okiem!

Olly: Albo konkretniej: Gdy walka zaczyna się, miejsce potyczki zostaje wyznaczone. Świat poza tym obszarem jest zatrzymywany, tylko ci co są w środku biorą udział w walce. Jeśli ktoś ucieknie ze strefy walki zostaje z niej usunięty. Na domiar tego dodajemy kilka rzeczy dzięki, którym walka stanie się bardziej interesująca. Nie będziesz miał w czasie walki dostępu do swojego ekwipunku tylko do „paska z narzędziami”, w którym będzie znajdować się do dziesięciu przedmiotów możliwych do użycia w czasie walki. Będziesz musiał przygotować swój pasek narzędzi wcześniej, wypełniając go wszystkim co będzie najbardziej użyteczne.

Andrea: Szczerze, to nigdy nie interesowała mnie walka, więc zrobiłem ją bardzo prostą, być może ZBYT prostą i Olly podsunął mi kilka ciekawych pomysłów, które trzeba rozwinąć. Potężny atak, obrona, ochrona, rozbrojenie- to zestaw „sposobów dywersji”, które uczynią walkę bardziej taktyczną. Używając ich mądrze będziesz zdolny przewyższyć wrogów, którzy są o wiele silniejsi od twojej drużyny. Na przykład „obrona” uruchamia pozycję obronną, dzięki której zyskuje się na obronie, ale traci się na ataku. Jest to użyteczne, gdy postać jest poważnie ranna, a ty chcesz ją ocalić. Potężny atak, z drugiej strony podwaja zadawane obrażenia, ale obniża znacząco twoje szanse na uniknięcie ataków wroga. Niektóre z tych opcji (bo jest ich więcej) będą dostępne tylko dla doświadczonych wojowników albo będą wymagać specjalnych umiejętności.

Chce sobie uświadomić jak realistyczna będzie gra. Nasza postać to tylko śmiertelnik, więc czy będzie on potrzebował snu, pożywienia lub reagował na zmiany temperatury?

Andrea: Wszystko co wymieniłeś. Przygotuj się na wysypianie i karmienie swoich postaci, rozbieraniu ich w południowych krainach oraz na znalezienie futra dla ochrony podczas podróży przez północ!



Myślę, że potężni herosi, będą w stanie zbić szybę, podpalić drzewo lub cos podobnego. Czy będzie możliwość demolowania lokacji?

Andrea: Nie, świat jest prawie niezniszczalny, doprawdy będziesz mógł przesuwać większość obiektów w grze prócz murów, drzew itp., ale niczego nie możesz zniszczyć!

Olly: Cóż, będziesz mógł stratować kwiatki!:)

Jak szeroki będzie asortyment, jeśli chodzi o ekwipunek? Czy będziemy używać tylko typowych przedmiotów typu: miecze, zbroje, tarcze, czy może również jakieś specjalne lub magiczne przedmioty?

Andrea: Przewidujemy standardowe rodzaje rzeczy, które można spotkać w każdym RPGu, na całym świecie z kilkoma ciekawymi mieszankami, a także można będzie znaleźć różne przedmioty z innego świata. Znowu, nie chcę psuć zabawy i w tym przypadku:)

Olly: Będziesz musiał także użyć odpowiednich przedmiotów nie do walki, żeby wykonać jakieś zadania.



Na waszym forum przeczytałem ciekawe pytanie: „Jak będzie wyglądać podrózowanie po świecie Ashes? Czy będzie przypominać „kontynuowaną” podróż z gry Ultima VII lub coś podobnego?

Andrea: Nad tym głównie się staramy i to jest też zadaniem naszego silnika graficznego gry, aby była ciągłość podróży, w pełni spójny świat, żadnych przerw na ładowanie. Szczęka mi opadła, gdy zobaczyłem jak piękny jest Oblivion... Znów mi opadła, gdy ukazał mi się czarny ekran z ładowanie plików, gdy wszedłem do budynku. Co za WIELKI krok w tył!

Myśleliście może o beta-testach gry?

Andrea: Nie chcę bandy ludzi nienawidzących mnie za nic: silnik jest zawalony błędami (chociaż nie ma żadnych poważnych uszkodzeń, ani przerywających grę informacji o błędach)...Pomyślę nad beta testami, gdy błędy nie będą tak częste:).

Wasza gra nie będzie posiadała doskonałej grafiki, więc jak macie zamiar przyciągnąć graczy?

Andrea: Moja (osobista) odpowiedź jest prosta: nie chcę zwabić ludzi, którzy patrzą tylko na grafikę. Już teraz można spotkać ludzi narzekających na grafikę w Oblivionie lub w
Half-life’ie 2... Mówię serio. Jak to jest możliwe, że dziesięć lat temu nieźle się bawiliśmy przy tych głupich sprite’ach 2D? Czy byliśmy wtedy głupi, czy może DOBRA ZABAWA przy grze jest ważniejsza niż „miód dla oczu”? Poza tym nie sądzę, że grafika w Ashes jest zła- Olly odwala kawał dobrej roboty, tworząc coś zupełnie innego (i pamiętaj, on jest tylko jedną osobą, która robi to jako hobby, a nie grupą profesjonalnych grafików 3D).

Olly: Dla gry RPG tworzonej przez dwoje osób z zerowym budżetem, efekty w Ashes są całkiem niezłe. Próbowaliśmy zrekompensować ograniczenia graficzne przez odpowiedni styl. Ashes przypadnie dla osób, które wyżej cenią dobre RPG niż efekty graficzne. Żeby skupić ich uwagę będziemy w przyszłości pokazywać więcej filmików, ukazujących różne aspekty gry- inaczej wywiady, takie jak ten, będą pustymi słowami. Poza tym gra będzie darmowa, więc nic nie stracimy jak nikt nie zagra. ;)

Czy słyszeliście po polskich produkcjach gier cRPG Witcher i Afterfall? Co o nich myślicie?

Olly: Jestem pewien, że Andrea nie słyszał, ale ja tak. Wiedźmin wygląda bardzo obiecująco, na grę głębszą niż tylko zwykły action RPG. Czekam już na tą grę. Co do Afterfall... Cóż, zauważyłem, że twórcy już kilka razy zmienili nazwę i silnik graficzny gry... Technicznie jest dobrze, ale życzę żeby  ruszyli z kopyta i skończyli tą krwawą rzecz!

Mam mała prośbę. Czy moglibyście dać nam kilka nowiutkich screenów?

Możemy! Daj nam parę dni na stworzenie czegoś nowego i odpowiedzenie na twoje pytania.

Na koniec. Kiedy przewidujecie zakończenie prac?

Andrea: Ashes? Co to? Sądzę, że słyszałem coś o tym, ale nie jestem pewien...

Olly: Trudno powiedzieć, gdyż nigdy wcześniej nie robiliśmy gry, ale szczerze, typuję rok 2008.

Andrea: Ale, gdy nagle przestanę być atrakcyjnym dla kobiet, Olly rozwiedzie się i obaj staniemy się bezrobotni, będziemy mieli tak dużo czasu, że skończymy grę w to lato. Trzymajcie kciuki!!:)

Dziękuje za czas spędzony na odpowiadaniu. Życzymy sukcesu w pracach nad grą i pamiętajcie obserwujemy Was ;)


Wyszukiwarka

Zainteresował Cię temat? Chcesz przeczytać więcej? Znajdź podobne artykuły dzięki naszej wyszukiwarce:

Komentarze

Brak komentarzy. Może będziesz pierwszy?

Napisz komentarz

Komentowanie tylko dla zalogowanych użytkowników.