Zareklamuj się na Strefie »
Nie masz jeszcze konta?
» Zarejestruj się
» Przypomnij hasło
Jaka jest najlepsza klasa

Jaka jest najlepsza klasa

Ostatnia edycja: 12.04.2012, 11:18

Wszyscy, którzy grają w Lineage 2 lub ci, którzy dopiero mają zamiar w niego zagrać, zadają sobie wiele pytań. Wiele z nich jest prostych, typu: jaką zbroje używać, jakie magiczne właściwości dodać do broni itd. Jednak na te i podobne pytania znaleźć odpowiedz, jest dość łatwo. Jednak najbardziej fundamentalnym pytaniem, na które ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedz jest: „Jaka klasa jest najlepsza?”. To pytanie dręczy wiele osób, ale tylko nie liczni mogą doszukiwać się odpowiedzi na nie. Zapewne wiele osób, w tym wielu starych wyjadaczy w L2, powie, że nie ma najlepszej klasy, warto zagrać, każda, każda ma coś specjalnego coś dobrego, czyli każda jest dobra i wszystkie są mniej lub bardziej wybalansowane. Jednak wiele osób taka odpowiedź nie satysfakcjonuje. Przede wszystkim dlatego, że coś tu jest nie tak, jeśli każdy jest taki dobry, to nieważne kim zacznę grać potem każdego pokonam bez problemu, a czy na pewno? Otóż tak nie jest. Postaram się odpowiedzieć bardziej precyzyjnie na pytanie: Jaka jest najlepsza klasa?. Na wstępie wspomnę, ze tekst przeznaczony jest również, a może i przede wszystkim dla osób dopiero zaczynających, więc będę tłumaczył w nawiasach „slang” z Lineage.

Nie ma klasy uniwersalnej, która pod każdym względem i we wszystkim jest dobra. Również, rozumienie dobra klasa dla różnych osób ma różne znaczenie, dla innych dobra klasa to taka, której nigdy nie brakuje złota, dla innego ta która zadaje ogromne obrażenia, a jeszcze dla innego taka, która świetnie nadaje się do drużyny (party). Każdy ma inne zadanie, więc będę się zawsze starał przedstawiać kilka możliwości jaka klasa jest najlepsza. Szukając najlepszej klasy zadam wiele mniejszych pytań, aby znaleźć główna odpowiedz. Będę patrzył na: rasę, ekwipunek, styl gry gracza, cel jaki sobie stawia.

Zapomniałem dodać, że klasy będą podawane jako druga profesja czyli np. Prophet lub Bishop. Nie będę używał klas typu Human Fighter, ponieważ klasa ta jest zbyt ogólna, dopiero droga profesja nadaje prawdziwy charakter postaci.

Zanim jeszcze zaczniemy trzeba podzielić wszystkie klasy na jakieś kategorie. Przecież kapłan nie jest taki sam jak czarodziej. Przydział ten jest umowny, a czasami nawet skrajny. Typy klas jakie przyjąłem to: Łucznicy (np. Phantom Ranger), Tanki (wojownicy, które nastawione są na ogromną wytrzymała kosztem siły ataku np. Dark Avenger), Damage Dealer (wojownicy, przeciwni do tanków, maja mniejsza obronę, lecz zadają większe obrażenia. Np. Bladedancer), dagerzy (wojownicy, którzy posługują się sztyletami np. Treasure Hunter), magowie (postacie władające magią ofensywną np. Sorcerer), bufferzy (magowie specjalizujący się w magii defensywnej i leczącej np. Prophet), gold makerzy (postacie, które nie mają problemów ze złotem, czyli wszystkie Dwarfy), summonerzy (magowie, wyspecjalizowani w przyzywaniu stworów, które walczą zamiast nich). Ten przydział dzieli dość logicznie klasy, przy czym lekko pomija orków, ponieważ mają oni trochę skrajne klasy. Ja orków wojowników przydzieliłbym do Damage Dealerów, natomiast orkowych magów do bufferów.

Mamy jasny podział. Teraz ekwipunek. Wydaje się, że im dorszy ekwipunek tym lepszy, lecz ta zasada nie zawsze się sprawdza z wiele powodów.

Pierwszym wyjątkiem mogą być łuki. Wiele łuków kosztuje tyle samo, a mają różna wielkość ataku. Większość osób, kupiłoby ten z największą liczbą ataku (P.atk), lecz to może okazać się błędne, ponieważ bardzo ważny jest również szybkość ataku. Łuk o większym ataku będzie miał wolniejszą szybkość ataku, natomiast łuk o niewiele mniejszym ataku będzie miał zdecydowanie szybszy, atak. Jaką broń używać, to już zależy od preferencji gracza. Ja polecam łuki, które atakują szybciej, sprawdzają się lepiej w walkach GvG (PvP), a w walce, ze zwykłymi potworkami są równie dobre co te z wysokim atakiem.

Drugim wyjątkiem są tzw. sety (czyli kilka przedmiotów, które razem dają dodatkowe bonusy, najczęściej w skład setu wchodzą: hełm, tułów, spodnie, rękawice oraz buty). Złożenie seta, daje postaci dodatkowe bonusy, np. zwiększa szybkość ataku, odporność na obrażenia, szanse na unik itd. Dobór odpowiedniego seta może okazać się bardzo ważny. Zanim zdecydujemy się kupić lub złożyć jakiś przedmiot powinniśmy sprawdzić, czy przedmiot ten należy do jakiegoś seta i co ten set daje. Przedmiotów B lub A grade, które nie należą do żadnego setów praktycznie nie opłaca się składać, bo się dużo na tym traci. Zanim zaczniecie cos składać, zastanówcie się dobrze co składać i co się wam najlepiej opłaca. Ciężko doradzić ogólnie, lecz dla magów i bufferów poleciłbym sety zwiększające szybkość czarowania, dla Damage D. poleciłbym coś zwiększa szybkość ataku lub obrażenia, dla tanków, cos co zwiększa obronę, dla łuczników szybkość ataku lub częstość krytyków, dla dagerów częstość obrażeń krytycznych. Lecz wiele zależy też od gracza, warto również pamiętać, że zwiększona odporność na uśpienie (sleepa), ogłuszenie (stuna), czy zatrzymanie (holda), również bardzo często się przydaje, więc set posiadające takie bonusy również są bardzo dobre.
Trzecim wyjątkiem są magiczne właściwości broni. Trzeba pamiętać, że do każdej broni można dodać magiczną właściwość, co zwiększy jakieś twoje parametry, używając jej. Przy dodawaniu specjalności można się kierować zasadami takimi jak powyżej.

Czwarty wyjątek to tatuaże. Zwiększają one współczynniki oraz je zmniejszają np. dostajesz +4 kondycji kosztem –4 zręczności. Możliwości jest wiele i trzeba wybrać ten, który najbardziej pasuje do postaci.

Widać, że dobór idealnego ekwipunku nie jest sprawą prostą. I warto poświęcić trochę czasu, aby z pośród setek przedmiotów i możliwości magicznych wybrać te, które najbardziej odpowiadają nam i naszej postaci.

Teraz rasy, warto zwrócić i na rasę uwagę przy wyborze profesji. Ponieważ, różne rasy mają różnorakie wartości współczynników oraz inne umiejętności (skille). Oczywiście przy dwarfach nie mamy zbyt dużego wyboru. Lecz np. u ludzi mamy wiele możliwości rozwoju, chociażby taki Dark Avenger i Paladyn, niby podobne klasy, ale mające inne umiejętności. Elfowie chociaż, nie są zbyt wytrzymali mają dobrą szybkość oraz zręczność. Orkowie są silni i wytrzymali. Daltego, np. chcąc zagrać łucznikiem mamy, aż 3 możliwości może być on, człowiekiem, mrocznym elfem lub jasnym elfem. Za każdym razem będzie on posiadał inne współczynniki oraz inne umiejętności. Powinniśmy zawsze sprawdzić, czy dana rasa będzie nam odpowiadać do naszej klasy. Oczywiście, są wyjątki np. mroczne elfy nie cieszące się dużą wytrzymałością, mają bardzo dobrego tanka - Shillien Knight, przede wszystkim dlatego, że ma bardzo dobre umiejętności.

Więc przy tworzeniu postaci, już powinniśmy wiedzieć kim będziemy grać. Udzieliłem wielu wskazówek, lecz nie odpowiedziałem na pytanie. Już chyba wiecie dlaczego... każdy musi samemu odpowiedzieć na nie sam. Bo to tak naprawdę o gracza, zależy kim będzie chciał zagrać. Postaci jest dużo nie po to, aby mieszały ludziom w głowach, lecz po to, aby każdy znalazł coś dla siebie. Jeśli nie wiecie jeszcze kim chcecie zagrać, to wam trochę pomogę.

Poniżej, znajdziecie paragrafy. Zasada korzystania z nich jest prosta, będziecie odpowiadać na poszczególne pytania, aż dojdziecie, do klasy, która powinna być dla was najodpowiedniejsza. Aby udało wam się znaleźć to czego szukacie postarajcie odpowiadać jak najbardziej szczerze i nie oszukiwać.

  1. Wolisz czarować czy walczyć wręcz lub na dystans ? (Jeśli wolisz czarować patrz paragraf 2, jeśli wolisz walczyć wręcz lub na dystans patrz paragraf 18).
  2. Wolisz magię ofensywną, czy defensywno/leczącą? (magia ofensywna patrz punkt 3, magia defensywna patrz punkt 12)
  3. Postać egzotyczna, czy bardziej klasyczna (jeśli wybrałeś egzotyczna patrz punkt 4, jeśli klasyczna patrz punkt 5)
  4. Chcesz spróbować, czegos nowego, lubisz wyzwania. Dlatego dobry będzie dla ciebie summoner (Phantom Summoner lub Elemental Summoner, bądź Warlock), będzie to dla ciebie coś nowego. Nowe oblicze czym może być mag.
  5. Postać dobra na PvP, czy do walki z potworami? (Jeśli wybrałeś do walki PvP patrz punkt 6, jeśli do walki z potworkami patrz)
  6. Wolisz potężne zaklęcia, czy bardzo szybkie zaklęcia? (Jeśli wybrałeś silny atak patrz 7, jeśli wybrałeś szybkie zaklęcia patrz 8)
  7. Necromancer jest stworzony dla ciebie, kochasz PvP, a potężna magia jaką władasz pozwala ci często zwyciężać pojedynki.
  8. Nie boisz się walk PvP, lecz zamiast na siłę, postawiłeś na szybkość, pokonujesz wroga setkami błyskawicznych ataków magicznych. Spellsinger to postać dla ciebie.
  9. Chcesz być magiem uniwersalnym. Co sobie bardziej cenisz wielkość obrażeń, czy równowagę miedzy szybkością ataku a siła? (Jeśli wolisz potężne ataki patrz 10, jeśli równowagę patrz 11)
  10. To co cię kręci, to Spellhowler, zadający chyba największe obrażenie, z pośród wszystkich magów. Świetny do expienie solo, a w PvP kiedy mu szczęścia dopisze, może zmieść przeciwnika jednym ciosem.
  11. Rozpala cię energia, chcesz nie mieć problemów z expieniem, a zarazem kiedy dojdzie do środków ostatecznej perswazji, też chcesz mieć do dodania swoje 3 grosze. Sorcerer to postać dla ciebie.
  12. Wolisz gracz sam, czy w drużynie? (jeśli wolisz grać samotnie przejdź do 13, jeśli w drużynie patrz 14)
  13. Chcesz być bufferem, który będzie mile wdziany w drużynie, lecz i samodzielnie może dawać sobie radę. Klasą dla ciebie będzie Overlord lub Warcryer.
  14. Będziesz nadawał się świetnie do drużyny, ale co tam będziesz robił?: wzmacniał ich buffami (patrz 15), wzmacniał słabszymi buffami oraz leczył (patrz 16), przede wszystkim leczył (patrz 17).
  15. Prophet jest dla ciebie, żadna drużyna tobą nie pogardzi. Jesteś znany, że twoje buffy są dobre, a grać bez nich to szaleństwo. Nie napracujesz się dużo, a zdobędziesz uznanie i złoto.
  16. Same buffy to za mało dla ciebie, ty chcesz wzmacniać swoich kolegów także leczeniem. Znaleźć dla ciebie drużynę to nie problem. Klasami dla ciebie są Elven Elder i Shillien Elder.
  17. Magię uzdrawiająca masz w małym palcu. Leczysz szybko i dużo, każdy wojownik będzie cię chciał mieć w swojej drużynie, zostaniesz Bishop’em.
  18. Magia cię nie kręci. Wolisz coś bardziej konwencjonalnego. Walisz walczyć łukiem (patrz 19), wolisz sztylety (patrz 22), wolisz miecz i tarczę (patrz 23 ), wolisz walczyć dwiema brońmi (patrz 26), wolisz walkę na pięści (patrz 29), wolisz uniwersalnego wojownika (patrz 30), co tam mordobicie, złoto jest dla ciebie ważniejsze (patrz 31).
  19. Wybrałeś łucznika. Wolisz używać różnorakich umiejętności do ataku lub wolisz normalny atak? (Jeśli wolisz używać umiejętności patrz 20, jeśli wolisz normalny atak z łuku patrz 21)
  20. Phantom Ranger lub Silver Ranger to postacie dla ciebie. Chcesz atakować na dystans, a te postacie się do tego świetnie nadają, mają dużo ciekawych umiejętności, które przydadzą ci się również w walkach PvP.
  21. Hawkeye ten łucznik jest stworzony dla ciebie, posiada bardzo podobny zakres umiejętności jak elficy łucznicy, ale po co ci one, twoje normalne ataki są dużo lepsze, a twoja wytrzymałość też stoi na dużo wyższym poziomie.
  22. Wybrałeś dagera. Twoje postacie to Treasure Hunter, Plain Walker lub Abyss Walker. Twoje ataki są błyskawiczne, do tego często atakujesz trafieniami krytycznymi, a twoje specjalne ataki dosłownie masakrują wrogów.
  23. Wybrałeś tanka. Ci potężni wojownicy, wytrzymują grad ciosów. Wolisz prawdziwych niezniszczalnych wojowników (patrz 24), czy też posiadający ciekawe umiejętności (patrz 25).
  24. Wiesz co to znaczy siła mięsni i wiesz jak ich używać Paladin lub Temple Knight, to po postacie dla ciebie. Ich są silne, a do tego nieludzko wytrzymałe. Strzał z łuku, to dla nich tylko małe zadrapanie.
  25. Ty też lubisz prawdziwych twardzieli, dla których każdy cios to tylko łaskotki. To tego same mięsnie ci nie wystarczą, potrzebujesz więcej finezji w walce a tego dostarczą ci Dark Avenger lub Shillien Knight.
  26. Jesteś samotnikiem siła mięsni i umiejętności ci wystarczają we wszystkim (patrz 27), lubisz zamieniać przeciwników w miazgę, ale więcej przyjemności sprawia ci to w grupie (patrz 28).
  27. Gladiator świetnie umiejętności, szybki atak i poważne obrażenia, do tego duża wytrzymałość. Dosłownie maszyna do zabijania, strzeżcie się wrogowie, nadchodzi mistrz pojedynków.
  28. Bladedancer i Swordsinger, tańcem lub śpiewem zagrzewasz swoich towarzyszy do boju i na dodatek bardzo skutecznie, bo zwiększasz ich efektywność. Drużynę znajdziesz bez problemu i choć w PvP możesz mieć czasem problem, to może być twoim mocnym punktem, bo kto cię zlekceważy będzie tego długo żałował.
  29. Wybrałeś Tyranta, to prawdziwy zawodowy bokser, atakuje szybko celnie, jeśli ktoś podejdzie pod twoje pięści, tu już będziesz wiedział co zrobić, aby nie mógł odejść o własnych siłach.
  30. Destoryer, jak sama nazwa wskazuje niszczysz wszystko co stanie ci na drodze, niczego się nie boisz. Posiadasz również, ogromne pokłady wytrzymałości, jesteś chodzącą armatą. Jesteś prawie nie pokonany, poza szybkością, nie masz słabych punktów.
  31. Lubisz złoto, prawda? Zapewna zainteresują cię dwarfy. Wolisz siedzieć w mieście i zarabiać grube pieniądze (patrz 32), czy też wybierać się na polowanie i znajdować cenne przedmioty tam gdzie innych ich nie widzą (patrz 33)?
  32. Warsmith to postać dla ciebie. Może wojownik z ciebie nie najlepszy, lecz twoje bezcenne usługi będą doceniane, bardzo pokaźnie doceniane. Nie męcząc się zbytnio będziesz mógł osiągnąć sporą fortunę.
  33. Bounty Hunter, talentem do walki nie grzeszysz, lecz jesteś wytrzymały i do lania potworów się nadajesz. Ale tylko ty podtrawisz, znaleźć w nich skarby, za które inny będą skłonni zapłacić ci gruba kasę. Pieniądze i materiały na przedmioty, to dla ciebie żaden problem.

Teraz już wiesz jaka jest najlepsza klasa. Powodzenia.

Wyszukiwarka

Zainteresował Cię temat? Chcesz przeczytać więcej? Znajdź podobne artykuły dzięki naszej wyszukiwarce:

Komentarze

Avatar
reshear, 25.06.2007, 14:30
Zabrakło tu jednej ciekawej postaci Warlorda ^^
Avatar
Furine, 19.10.2007, 19:07
Zgodze się z tym że nei ma uniwersalnej postaci. Po dłuższym graniu docenia się różnorodność klas w party, zarówno w pvp jak i party. Wg mnie bladedancer i swordsinger nie są damage dealerami, tylko secondary fighterami lub inaczej po prostu supportem. I informacja ze Necromancer posiada potężne zaklęcia PvP jest nieprawdą. Ma średnie tylko jego summon robi z niego maszynke do zabijania (transfer pain rządzi w C4). To jest w połowie nuker, w połowie summoner.
Avatar
Feanor, 24.12.2007, 22:07
Necro już wcale nie rządzi... A z momentem wejścia CT1 jest jeszcze słabszy. Weszły dodatkowe resisty do pancerza - na elementy oraz światło/ciemność. Ludzie raczej zabezpieczą się przed czarną magią... Już w Interlude, kiedy były buffy chroniące przed ciemnością i światłem, Necro był słabszy. Dlaczego? Bo surrendery normalnych magów nie tylko osłabiają odporność na element, ale także zdejmują buff chroniący przed danym elementem. Necro ma tylko debuff zmniejszający m.def, nic nie zrobi z buffami przeciw czarnej magii. Dlatego jest słabszy. Dodatkowo na trzeciej klasie ma tylko słaby Dark Vortex, podczas gdy Sorcerer ma znacznie lepszy Fire Vortex, Spellsinger Ice i Light Vortex, a Spellhowler Dark i Wind Vortex.
Avatar
kuriboh, 29.12.2007, 08:55
eh ludzie malo wiecie najlepszymi postaciami sa : Orc: Destroyer - rage + war frenzy= nobody can alive... :D no i jeszcze jest Dark Elf: Spellhowler moze sie wydawac ze moze i nie jest dobry ale po dluzszym graniu w walkach z nukerami zazwyczaj zwyciezalem przegrywalem juz jak bylo 2 vs 1 nam nie oczywiscie a fighterzy poprostu byli dla mnie zawolni... a wiec acu + emp+dance(blue)= zajebiscie dobry mag ^^
Avatar
Volgar, 08.01.2008, 00:57
Mala uwaga: BD i SwS to nie sa DD, to jest support, jakby to poweidziec, szczegolnego rodzaju ;)
Avatar
exit55, 03.05.2008, 16:48
Jeśli BD to Dmg Dealer to rozmawiasz z papieżem... o0

Napisz komentarz

Komentowanie tylko dla zalogowanych użytkowników.