Zareklamuj się na Strefie »
Nie masz jeszcze konta?
» Zarejestruj się
» Przypomnij hasło
Wywiad z twórcą Ether Fields

Wywiad z twórcą Ether Fields

Data opublikowania: 18.04.2010, 13:26
Ostatnia edycja: 12.04.2012, 09:55

Pewnego mroźnego wiosennego wieczoru udało mi się spotkać koordynatora głównego teamu tworzącego grę Ether Fields - Kamila Nowakowskiego. Nie mogłem przepuścić takiej okazji i nie zadać mu, co najmniej kilku, pytań odnośnie gry. Zapraszam do przeczytania wywiadu:

Michał Mikołajczyk (Strefa RPG): Czy mógłbyś się przedstawić oraz powiedzieć parę słów wstępu o projekcie?

Kamil Nowakowski (Ether Fields): Hej! Nazywam się Kamil „Saga” Nowakowski i jestem inicjatorem oraz głównym programistą w projekcie Ether Fields. Co do samej gry, jest to MMO osadzone w realiach średniowiecznej Europy, jednak nie takiej, jaką znamy z większości gier, co zresztą na pewno Ci udowodnię w tej rozmowie. Motywem przewodnim gry, jak sama nazwa zresztą wskazuje, jest ether, astral oraz światy mentalne.

Czy możesz coś powiedzieć o teamie tworzącym EF? Skąd jesteście, czym się zajmujecie?

Team tworzy obecnie około 10 - 15 osób, gdyż nie zawsze każdy może się tak samo udzielać. Nie pochodzimy z jednego miejsca i nie jesteśmy takimi swoistymi „kumplami z podwórka”. Za wyjątkiem takich grupek po parę osób, które znały się przed powstaniem projektu. Wydaje mi się, że najwięcej osób jest z Lublina, Warszawy i Tarnobrzegu. Parę osób  chodzi do liceum, reszta to już studenci.

Sama geneza projektu jest tak stara, jak ja sam ;) Wraz z moim kolegą z liceum rozpoczęliśmy przygodę ze światem fantasy. Później przerodziło się to w samą ideę stworzenia gry. Przez bardzo długi okres pracowałem w zasadzie sam. Przełom nastąpił na początku tego roku, kiedy przepisałem silnik gry na nowo wykorzystując świeżo nabytą wiedzę o grafice 3D. Szybko znalazło się kilku grafików-zapaleńców, którzy wsparli projekt. Potem dochodzili coraz to nowi członkowie począwszy od grafików, ekonomistów, pisarzy, na muzykach skończywszy. Obecny skład jest raczej niezmienny od wakacji, co nie oznacza, że nie przyjmujemy nowych ludzi ;)

Mówisz, że praca grafików i kompozytorów wre, zatem mam nadzieję, że zaprezentujesz fragment ich pracy. Skoro ciągle prowadzicie stałą rekrutację, to może korzystając z okazji napiszesz kogo potrzebujecie i jak się z Wami skontaktować?

Wystarczy spojrzeć na kilka screenów aby przekonać się co potrafią graficy. To prawda, rekrutacja jest otwarta, szczególnie poszukiwani są u nas w zespole graficy 3D ( architektura, environment oraz organika wraz z animatroniką - ci ostatni byliby mile widziani gdyż wchodzimy w team gdzie implementowane będą stworzenia i sam system postaci ); graficy 2D z naciskiem na szkice i koncept arty. Jeżeli któryś z czytelników byłby zainteresowany, wszelkie informacje co do wymagań znajdzie pod tym adresem: http://www.ether-fields.strefarpg.pl/forum/index.php/topic,63.0.html. Jest tam dokładny wzór podania oraz forma kontaktu.

Skąd taka nazwa gry (Ether fields)? Czy ma to jakieś nawiązanie fabularne w grze?

Nazwę wymyśliłem podczas rozmowy z Moriem ( kolegą zajmującym się fabułą od początku projektu ), siedząc w pubie przy piwie. Szczerze mówiąc, nie zastanawiałem się długo nad nią. Ether Fields są to niejako „pola astralne”. Miejsca, gdzie panuje ether oraz astral. Coś mentalnego, nienamacalnego. Takie są właśnie światy astralne u nas w grze.

Dlaczego akurat gatunek MMO, gdzie konkurencja jest ogromna? Jak zamierzacie z nią walczyć?

Prawdę powiedziawszy nigdy nie zakładałem robienia MMO. Jest to potężne przedsięwzięcie, wymagające wiele nakładu pracy przez setki ludzi.  Jednak z czasem, dawny jeszcze projekt VOP przerodził się w „coś” (bo grą tego nazwać nie można było ;) ) wieloosobowego. Następnie wszystko przerobiłem na nowo, już na wersję, jaką możecie podziwiać na screenach.
Jak zamierzamy walczyć z konkurencją ? Nie będziemy walczyć ;) Walka, sama w sobie, jest głupotą i prowadzi do strat po obu stronach. Po drugie, nie ma to żadnego sensu w obliczu wielkich korporacji i firm. Po trzecie, każdy gra w to, co uzna za coś ciekawego. Jedynym naszym orężem jest więc stworzenie czegoś niepowtarzalnego w swojej dziedzinie. Co zachęci ludzi do wyboru waśnie naszej gry, a nie innej.

Mówisz, że Waszą siłą ma być oryginalność. Na co kładziecie największy nacisk tworząc EF? Czyli po prostu zdradźcie swoje "cechy gry" (game features).

Głównie na fabułę. To ona tworzy cały klimat związany z grą. Według nas grindowanie i mozolne ślęczenie przy mobkach, czekając, aż wypadnie setny kryształek, czy też „nabiciu” biliona expa już się przejadło i nie tego oczekują gracze. W wielu grach, NPC jest jak najzwyklejszy drogowskaz, który swoją egzystencję ogranicza do powiedzenia Ci, że masz iść w prawo. Postaramy się to zmienić. Wszystko będzie miało swoją historię, którą możesz poznać. Każdy NPC ma swoją opinię, jakąś przeszłość, coś, co go wyróżnia.

Mamy zamiar stworzyć dość obszerny świat, w którym zostaną ulokowane trzy główne stolice świata fizycznego (nie mylić z naszym światem :) ). Bogata fauna i flora, ładne krajobrazy oraz muzyka i dźwięki otoczenia (system Surround 7.1 dźwięku przestrzennego na pewno da wystarczający efekt :p ) z pewnością sprawią, że gracz poczuje się, jakby przechadzał się lasami w poszukiwaniu zdobyczy.

EF będzie grą typu MMORPG, zatem czy przybierze ona formę: F2P, P2P, B2P i dlaczego właśnie taką?

Jako były gracz wiem, jaki to ból kiedy podchodzimy do bram jakiegoś miasta, a tu wyskakuje informacja: „For members only”. Dlatego, nie chcemy zrobić tak wielkiej przepaści pomiędzy graczami opłacającymi regularnie konta. a tymi grającymi za darmo. Tak więc, mogę ujawnić, że planowana gra to 75 % F2P i 25 % P2P. Będzie więc to w większości gra darmowa, lecz z opcjonalnymi dodatkami jak więcej lądów czy też nowe umiejętności. Także nie będzie  czegoś takiego, że gracz F2P na danym "poziomie" nie będzie się równał podobnej postaci P2P, będzie to wszystko bardziej zrównoważone. Jednak, żeby powiedzieć coś więcej w tej kwestii, jest jeszcze stanowczo za wcześnie.

Co możesz powiedzieć nam o świecie gry? Czy będzie to typowy świat fantasy, czy może coś więcej?

Świat będzie dzielił się na dwie części. Świat fizyczny oraz świat astralny. Ten fizyczny nie będzie znacząco odbiegał od tego, który znamy na co dzień. Panować tu będą normalne zasady i nie będzie jakichś udziwnień w postaci fikuśnych krain czy stworzeń. Co innego jednak w świecie astralnym. Tutaj czas, czy materia zatracają swoje pierwotne znaczenie. Panuje potęga - twórcza siły umysłu J. Więcej nie mogę zdradzić, sami musicie to odkryć w grze ;).

Jak będzie wyglądać walka w EF? Postawiliście na widok FPP, czy nie będzie to spore utrudnienie dla graczy?

Widok FPP to był mój kilkudniowy wybryk, z którego raczej nic nie będzie. Kolidowało to bowiem z wieloma rozwiązaniami, jakie zaplanowaliśmy w grze. Stawiamy na walkę bardziej zręcznościową, która wymagałaby od gracza czegoś więcej niż tylko klikania F1, F1 i nagle szok, bo F2.

Zatem widok FPP świetnie nadawałby się do właśnie bardziej do zręcznościowego podejścia do walki. Skoro będziecie korzystać w widoku TPP, to jak chcecie urozmaicić walkę, aby gra nie polegała jedynie na wciskaniu F1 (jak sam to zauważyłeś).

Tak, jednak FPP bardzo ogranicza pole widzenia i w przypadków większych walk niemożliwością byłoby połapanie się w ogólnym chaosie. Tutaj niestety nie mogę zdradzić dokładnych planów co do systemu walki. Mogę jedynie zdradzić, że dużą rolę będzie odgrywała taktyka walki, gdyż na pojedynek wpływa chociażby zmęczenie postaci. 

Co sądzisz o innych autorskich produkcjach i czy śledzisz ich postępy? (np. Black Ice Tales albo dawniej Afterfall)

Osobiście każdemu życzę jak najlepiej. Dzięki takim projektom powstają studia tworzące gry i są naprawdę nieźle wyglądającą pozycją, jeśli chodzi chociażby o przyszłe CV. Oba tytuły znam, nawet koleguję się z paroma osobami współtworzącymi Afterfalla. O BIT słyszałem, ale nie śledzę regularnie ich projektu.

Czy macie już wydawcę gry i kiedy spodziewacie zakończyć pracę nad projektem?

Nie mamy, trudno tu mówić o wydawcy na tym etapie produkcji. Prowadzimy jednak rozmowy z jedną firmą, ale nie mogę nic z tego póki co ujawnić. Jeżeli chodzi o koniec prac, to on nigdy nie nastąpi ;p MMO jest tym typem gry, który się rozwija i ewoluuje wraz z czasem i równolegle ze społeczeństwem budującym grę. Nie chciałbym tutaj się porywać na jakieś konkretne terminy, ale możliwe, że publiczna beta ruszy w połowie 2010 roku.

Bardzo dziękuje za poświęcony czas i ujawnieniem szczegółów projektu Eather Fields. Życzę Wam powodzenia, żebyście dumnie reprezentowali Polskę na rynku gier MMO. Czy chciałbyś jeszcze coś powiedzieć do czytelników Strefy RPG ?

Także dziękuje za możliwość udzielenia Ci wywiadu. Cóż mogę dodać.. Zapraszam do regularnego śledzenia nas na forum. Jest to główne miejsce gdzie nasz team dyskutuje z graczami o tym, co może się znaleźć w grze i jakie ciekawe pomysły trzeba rozważyć.

Pozdrawiam, Saga.

Wyszukiwarka

Zainteresował Cię temat? Chcesz przeczytać więcej? Znajdź podobne artykuły dzięki naszej wyszukiwarce:

Komentarze

Avatar
Gamec, 19.04.2010, 22:48
Gra się bardzo fajnie zapowiada, życzę twórcom dużego sukcesu :).

Napisz komentarz

Komentowanie tylko dla zalogowanych użytkowników.